BLN-Schuttevaer vindt regeerakkoord hoopgevend

BLN-schuttevaer noemt het regeerakkoord hoopgevend voor de binnenvaart. “Voor het eerst staat de sector expliciet genoemd als factor van betekenis: De binnenvaart en de spoorwegen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het beperken van toenemend goederenvervoer over de weg en het beperken van uitstoot die slecht is voor het klimaat. Die positie en rol  van de binnenvaart is nooit eerder zo helder door een regering in de plannen opgenomen.” 

Ook staat er nu duidelijk in dat de binnenvaart kan bijdragen aan de vermindering van de belasting van milieu en klimaat, aldus de brancheorganisatie in een reactie. In het akkoord staat dat tijden van brug- en sluisbediening beter worden afgestemd. BLN-Schuttevaer noemt dat “winst”.

 

Infrastructuur

BLN-Schuttevaer is blij met de ruimte die ontstaat voor noodzakelijk onderhoud en investeringen aan vaarwegen en natte infrastructuur. Het kabinet belooft namelijk een inhaalslag in infrastructuur en stelt daarvoor 2 miljard euro beschikbaar. Dat is voor drie jaar en moet verdeeld worden over weg, water en openbaar vervoer.

Evofenedex is kritischer: “Alleen het onderhoud van het bestaande infrastructurele netwerk vraagt al om 500 miljoen euro extra per jaar. Schade door vertraging bij het vervoer van goederen over de weg, water en het spoor zullen naar verwachting niet afnemen.”

De opmerking “Vanaf 2030 wordt het Infrastructuurfonds omgevormd tot een Mobiliteitsfonds waarbij niet langer de modaliteit maar de mobiliteit centraal staat” past helemaal in het straatje van BLN-Schuttevaer. Die pleit immers al langer voor “het opheffen van de schotten tussen de modaliteiten. Het voornemen is dan ook een welkom initiatief maar BLN-Schuttevaer zou graag zien dat we de komende jaren ook vast zo gaan werken.” Want tot 2030 ligt alles al vast en zijn de financiële middelen verdeeld tussen de traditionele modaliteiten: wegen, spoorwegen en water.

 

Meer vervoer over water

Dat het kabinet met een nationaal klimaat- en energieakkoord de uitstoot van CO2 wil aanpakken, biedt kansen voor de binnenvaart, aldus BLN-Schuttevaer. Er moet meer over water worden vervoerd. “Ook de regering ziet dat de binnenvaart daarbij een belangrijke bijdrage kan leveren. Heel goed nieuws dat dat nu breed wordt opgepakt. BLN-Schuttevaer gaat daar graag het gesprek over aan met de nieuwe minister.”

Dat geldt ook voor de Green Deal die in het regeerakkoord wordt vermeld: “In de zeevaart en binnenvaart is nog veel milieuwinst te behalen. Met de sector zal een Green Deal worden opgesteld voor verduurzaming van de zeevaart, binnenvaart en havens.” Volgens BLN-Schuttevaer kan daarmee de positie van vervoer over water verder verbeteren.

 

GEEF JE MENING