Camera telt schepen op het IJ

Op de kop van het Java-eiland heeft de gemeente Amsterdam een camera met twee lasers geplaatst. Die registreert passerende schepen en vooral hun hoogte. Die informatie wil de gemeente gebruiken voor het definitieve besluit over de geplande voetgangers- en fietsbrug over het IJ.

Die Javabrug gaat de Kop van Java-eiland met het Hamerkwartier in Amsterdam-Noord verbinden. De brug krijgt aan beide zijden een beweegbaar deel. Dat is vrijwel zeker sinds de gemeenteraad in juli 2017 heeft besloten tot de ‘Sprong over het IJ’. Inmiddels worden daarvoor de nodige voorbereidingen getroffen.

 

Cijfers

Er zijn plannen voor twee bruggen: naast die vanaf het Java-eiland moet een tweede in een later stadium bij het Stenen Hoofd komen. “Er zijn cijfers van aantallen schepen die het IJ passeren bekend, maar nog niet voldoende. Met Rijkswaterstaat en andere nautische partijen voeren we goed overleg. We hebben cijfers en gegevens, maar het beeld is nog niet compleet”, vertelt Roel Kupers, omgevingsmanager Javabrug bij de gemeente Amsterdam. “We gaan nu alles tellen.”

Er moet meer duidelijkheid komen over typen en hoogtes van de passerende schepen. Vooral voor de hoogte van de brug is dat belangrijk. De telling geeft informatie voor de frequentie en tijdsduur van brugopeningen.a

Er wordt met de laser op 11,35 meter gemeten en lager. Daarnaast registreert de camera beelden van alle passerende schepen, elke vijf seconden wordt er een beeld gemaakt. Hierdoor is later goed te zien wanneer het druk is en hoe vaak de brug zou moeten draaien.

 

Privacy

De infrarood- en gewone beelden worden met een groothoeklens gemaakt. Hierdoor is identificatie van personen of schepen niet mogelijk. Gezichten en scheepsnamen zijn niet te herkennen. Kupers:  “Wij schenden de privacy niet, maar beschermen hem door deze werkwijze.”

Het systeem blijft een jaar lang staan op de kade. Zo kan een volledig beeld gemaakt worden, doordat alle seizoenen zijn meegenomen. Het definitieve besluit over de bouw van de Javabrug valt in 2019. De verwachting is dat de brug in 2025 in gebruik wordt genomen.

tekst en foto: Evert Bruinekool




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.