City Gate Maasvlakte start shuttles binnen haven

De Rotterdamse Kramer Group start City Gate Maasvlakte: vaste binnenvaartdiensten tussen de Eemhaven en de deepsea containerterminals. De betrouwbare afhandeltijden moeten zorgen voor “een voorspelbaar binnenvaartproduct”. Dat kan bijdragen aan het verbeteren van de doorstroming van containers in de Rotterdamse haven en het verminderen van het aantal vrachtwagenkilometers op de A15 richting de Maasvlakte.

Sinds begin 2018 heeft Kramer het City Gate Maasvlakte concept succesvol getest met deepsea terminal RWG en binnenvaartoperator Danser Group. Drie keer per week vaart een schip direct tussen de Kramer-terminal en RWG. Het bundelen van volumes biedt voordelen voor RWG, Kramer en Danser. De grotere volumes, ook per aanloop, vergroten de afhandelingsbetrouwbaarheid.

Andre Kramer, CEO van de Kramer Group, legt uit: “Binnenvaartschepen die niet op tijd afgehandeld kunnen worden op de Maasvlakte of niet voldoen aan de call size-verplichtingen van de deepsea terminals kunnen hun containers lossen op City Gate Maasvlakte. Kramer zorgt in nauwe samenwerking met de deepsea terminals dat deze containers alsnog op vaste afvaarten worden bijgepland. Dit levert een positieve bijdrage aan de doorstroming van containers in de Rotterdamse haven.”

 

Vertragingen

De Rotterdamse haven heeft, net als Antwerpen, te kampen met hardnekkige congestie op de containerterminals. Veel binnenvaartschepen lopen tijdens hun rondgang door de haven vertraging op door het aanlopen van meerdere terminals. Hierdoor is de planning van schepen complex en sluiten de afhandeltijden bij de terminals niet altijd op elkaar aan. Door containers te lossen bij City Gate Maasvlakte kan een schipper alsnog eerder aan zijn reis naar het achterland beginnen en het aantal roundtrips op peil houden.

 

Dagelijkse binnenvaartshuttle

Tegelijkertijd met de pilot met RWG heeft City Gate Maasvlakte verkennende gesprekken gevoerd met andere deepsea terminals. Inmiddels is Kramer ook met hen soortgelijke diensten aan het opzetten.

Zo is half maart een dagelijkse binnenvaartshuttle tussen de Eemhaven en beide APM Terminals gestart. Een groeiend aantal rederijen toont interesse in het concept van City Gate Maasvlakte , aldus Kramer. De Ocean Network Express (ONE) koos Kramer City onlangs als depot in de Eemhaven. Mede hierdoor ontstaat een draaischijf voor volle en lege containers op City Gate Maasvlakte.

 

Beter bereikbare haven

Wegvervoerders kunnen bij City Gate Maasvlakte ‘ronddraaien’, dat wil zeggen een volle export container afzetten en een lege container opzetten. Dit zorgt naast tijdsvoordelen voor de trucker voor ontlasting van de A15.

André Kramer: “Met dit concept gaan we de komende jaren heel veel wegkilometers voorkomen. En dit zorgt voor een beter bereikbare haven en minder druk aan de poort van de deepsea terminals.”

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.