Doorvaartsluis: niet meer wachten op brugopening

Een van de opvallende inzendingen voor de MKB Innovatie Top 100 van dit jaar was de Doorvaartsluis. Het idee van Jac van Ham en zij bedrijf Jacan Holding eindigde vorige week op de 13e plaats. De Doorvaartsluis kan bruggen overbodig maken en er zodoende voor zorgen dat scheepvaart- en wegverkeer elkaar zonder oponthoud kruisen.

Bruggen vormen obstakels voor schepen en brugopeningen zorgen voor vertragingen en files op de weg.  Minder stilstaande auto’s – met stationair draaiende motor – is ook beter voor het milieu, aldus de jury van de MKB Innovatie Top 100, die jaarlijks door de Kamer van Koophandel wordt georganiseerd.

(illustratie Jacan Holding)

De Doorvaartsluis is een brede vaargeul in een rivier of kanaal. Hij treedt pas in werking als er een te hoog schip de eroverheen kruisende weg nadert. In plaats van een brug te openen, sluiten de deuren van de sluis en wordt met hoge snelheid het waterniveau verlaagd, afhankelijk van de diepgang van het schip. De pompinstallatie werkt op zonne-energie.

Van Ham schat dat 80 procent van de schepen op deze manier rustig kan doorvaren onder de gesloten brug door. Het wegverkeer ondervindt dan geen hinder van openstaande bruggen. In de overige 20 procent van de gevallen gaat de brug wel open. Het zou een mooie oplossing zijn voor spertijden tijdens de spits.

 

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.