Eerste schroef uit 3D-printer met klassekeur

Een consortium bij RAMLAB (Rotterdam Additive Manufacturing Lab) werkt aan de eerste scheepsschroef uit een 3D-printer die met klassekeur geleverd wordt: de WAAMpeller. Het consortium bestaat uit Damen Shipyards Group, Promarin, Autodesk en Bureau Veritas.

Binnen Damen wordt sinds een jaar door drie studenten van de Technische Universiteit Delft aan de schroef gewerkt. “Zij onderzochten de potentie van 3D-oprinting voor ons en brachten ons in contact met de ander leden van het consortium”, vertelt Kees Custers, project engineer bij Damen’s Research & Development-afdeling. “

De schroef wordt gebaseerd op een ontwerp van Promarin dat veel wordt gebruikt voor de Damen Stan Tug 1606. Met een diameter van 1.300 millimeter weegt hij circa 180 kilo. Gebruikmakend van software van Autodesk gaat het door Havenbedrijf Rotterdam opgerichte RAMLAB deze zomer de WAAMpeller printen van een bronzen legering. Dat gebeurt volgens het Wire Arc Additive Manufacturing-proces. De afkorting daarvan (WAAM) verklaart de naam van de schroef.

Bureau Veritas zal de certificatie verzorgen. Als de schroef aan de eisen voldoet, is hij het eerste metalen 3D-geprinte onderdeel met goedkeuring van een klassebureau.

De schroef zal vervolgens door Damen uitvoerig worden getest, op de manier zoals dat bij normale schroeven en sleepboten ook gebeurt. Dus inclusief bollard pull en crash test-scenario’s.

 

foto boven: De leden van het consortium: Kees Custers (Damen Shipyards Gorinchem), Vincent Wegener (RAMLAB), Wei Ya (RAMLAB), Constantinos Goulas (RAMLAB), Max van der Zalm (Damen Schelde Naval Shipbuilding), Don Hoogendoorn (Damen Shipyards Gorinchem), Kelvin Hamilton (Autodesk) en Laurens van Ballegooy (Promarin).




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.