Meer omzet, maar ook hogere kosten

Na een wisselend 2017 gaat het door de binnenvaart vervoerde ladingvolume dit jaar omhoog. Dat stelt ING Economisch Bureau in een vorige week gepubliceerd vooruitzicht. De omzet groeit naar verwachting 5 procent.

Maar, waarschuwt ING, de kosten zullen in 2018 door hogere lonen en duurdere brandstof ook met 2 tot 5 procent toenemen. “Doordat volledig doorberekenen lastig blijft, is kostenbeheersing en productiviteitsverbetering per medewerker belangrijk om financieel ook van de drukte te kunnen profiteren.”

 

Omzet nog 10 procent lager dan in 2008

Met de stremming door de defecte sluis in de Maas bij Grave en laag water had de binnenvaart in 2017 een matige start. In de tweede helft was er groei en de bankeconomen verwachten dat die lijn in 2018 wordt doorgezet. “De Europese economie draait goed en ook de voor de binnenvaart belangrijke Duitse economie zijn de vooruitzichten gunstig.”

In de binnenvaart ligt de omzet nu nog circa 10 procent lager dan in 2008, het jaar dat de crisis begon. In de zeevaart is dat zelfs nog bijna 20 procent.

Containers

Dé groeimarkt voor de binnenvaart is het containervervoer. Sinds 2010 is dit segment ruim 40 toegenomen. “Intensievere benutting van het uitgebreidere netwerk ‘inland terminals’ en drukte op de weg biedt opwaarts potentieel.”

Droge bulk staat met de afbouw van kolen onder druk. Het grootste deel gaat echter naar Duitsland en circa 40 procent daarvan is bestemd voor de staalindustrie. Dat blijft vooralsnog bestaan, stelt ING. In 2018 groeit het bulkvervoer van zand en grind wel door de start van een aantal infraprojecten.

 

Filevorming in zeehavens

ING stelt dat de congestieproblemen met containers in de zeehavens snel moet worden opgelost. “Het lijkt paradoxaal, als er ergens nog capaciteit om te groeien is, dan is het op het water. Toch heeft de binnenvaart in de zeehavens ook wel last van filevorming door schaalvergroting en voorrang voor zeeschepen. In een jaar waarin de filedruk op de weg oploopt, is het belangrijk voor de concurrentiepositie om dit op te lossen.”




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.