Nijmegen: geen milieuzone op de Waal

“Het mogelijk invoeren van een milieuzone betreft alleen wegverkeer; dus expliciet niet de binnenvaart.” Dat stelt Freico Amberg, de woordvoerder van de Nijmeegse wethouder van Financiën, Duurzaamheid en Mobiliteit. Eind vorig jaar maakte het bericht veel los dat de gemeente overwoog om de voorgenomen milieuzone ook voor de Waal te laten gelden.

De Akte van Mannheim, die het vrije scheepvaartverkeer op de Rijn (en Waal en Lek) regelt, staat niet toe dat overheden, zoals gemeenten, beperkingen opleggen. Ook niet in de vorm van eisen aan de uitstoot. Dat beseft Nijmegen.

Het stadsbestuur studeert nu op andere maatregelen voor de binnenvaart. “De uitstoot van schepen binnen de gemeentegrenzen is ongeveer gelijk aan alle uitstoot van wegverkeer in Nijmegen”, schrijft Amberg in een e-mail als antwoord op door De Binnenvaartkrant gestelde vragen. “Het zal duidelijk zijn uit deze verdeling dat ook maatregelen genomen moeten worden voor andere broncategorieën zoals autoverkeer en industrie, om onze doelstellingen te bereiken.”

 

LNG-bunkerstation

Wethouder Tiemens heeft binnenkort een gesprek met BLN-Schuttevaer over vergroening van de binnenvaart. “Een recente enquête van BLN-Schuttevaer geeft aan dat een meerderheid van haar leden positief ten opzichte van emissiebeperking en vergroening van binnenscheepvaart staat.”

Nijmegen wil die vergroening stimuleren. Wat wordt daarmee bedoeld?

“Samen met andere overheden wordt onderzocht wat geschikte locaties zijn voor LNG-voorzieningen voor scheepvaart en wat gunstig gekozen locaties zijn. De omgeving van Nijmegen komt er dan gunstig uit. Met verschillende partijen, die in staat zijn een LNG-station voor scheepvaart te realiseren, zijn vervolgens gesprekken gevoerd. Zoals energieleverancier Engie. Engie heeft inmiddels een vergunning aangevraagd en gekregen voor het LNG-bunkeren van binnenvaartschepen. Opstart van LNG-bunkeren voor de binnenvaart is afhankelijk van de marktvraag.”

tekst: Frank Antonie van Alphen

Lees de uitgebreide versie van het artikel in de papieren Binnenvaartkrant van 27 februari 2018.

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.