Nóg meer mooie schepen en banen

Vrijdag 19 januari is het zesde deel verschenen van de serie Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam. Ook dit boek laat zien hoe divers de schepen en banen zijn: van cruiseschip AIDAprima tot roroschip Yasmine, van radio-surveyor tot directeur van een afvalverwerkingsbedrijf. Speciale aandacht besteden schrijvers Cees de Keijzer en Piet van Dijk deze keer aan scheepsmilieuzaken en de offshore.

De cover van het boek.

De twee zijn bestuurslid van de Rotterdamse afdeling van de World Ship Society. Voorzitter De Keijzer, verantwoordelijk voor de teksten over de schepen, schreef de eerste boeken nog samen met havenjournalist Hans Roodenburg. Die deed de interviews met de geportretteerde mensen uit de haven. Roodenburg stopte na vijf delen. WSS-secretaris Van Dijk nam het stokje van hem over.

Nog zes andere WSS-leden leverden foto’s van schepen: luchtfotograaf Dick Sellenraad, Arjan Elmendorp, Jan de Jonge, Erik de Koning, Reinier van de Wetering en de inmiddels overleden Bert Bot. Een aantal van de belichte schepen kwam de afgelopen jaren in de rubriek Wereldschepen aan bod in De Binnenvaartkrant.

 

KRVE

Samen reikten De Keijzer en Van Dijk het eerste exemplaar van het nieuwe boek uit aan Erik de Neef. De voorzitter van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, in 2016 uitgeroepen tot Havenman van het jaar, was 19 januari gastspreker op de clubavond van WSS Rotterdam. In het Vlaardingse Hotel Ibis – waar de vereniging elke twee maanden bijeenkomt – waren deze keer ruim honderd leden aanwezig.

De Neef vertelde over het werk, de historie en ontwikkeling van de inmiddels 123 jaar bestaande KRVE. De laatste jaren doet de coöperatie met 278 leden en 125 werknemers veel méér dan zeeschepen afmeren. Zo hebben de roeiers een eigen scheepswerf en ontwikkelen ze in eigen beheer nieuwe producten. Zoals boeien, trossenklemmen en een botenlift.

 

ShoreTension

Hét succesnummer is ShoreTension, waarvoor een apart bedrijf is opgericht. Deze ‘walspanner’ zorgt ervoor dat zeeschepen stormvast worden afgemeerd. Meer dan 110 zijn er al van verkocht – aan havens en overslagterminals over de hele wereld.

Verder geven de roeiers advies en doen ze maritieme projecten in havens en voor de offshore-industrie wereldwijd. Ook verzorgt de KRVE het vervoer van de loodsen naar en van schepen binnen de Rotterdamse haven.

Tijdens de storm van 18 januari kon de KRVE in Rotterdam niet voldoen aan de vraag. Alle achttien beschikbare ShoreTensions waren in bedrijf. Andere schepen moesten buiten, op zee wachten.

Piet van Dijk liet het boek aan de zaal zien voordat hij het aan Erik de Neef overhandigde.

Pikken

Aandeelhouder van ShoreTension is Hutchinson Whampoa, het moederbedrijf van ECT. Een strategische keuze, vertelde De Neef. “Als we alleen waren gebleven, hadden we het niet gered. Dan hadden andere bedrijven de uitvinding gekopieerd.” Hutchinson is een Chinese gigant. Dat bedrijf helpt bij de bescherming van de ShoreTension. De Neef vertelde dat er een bedrijf was dat het idee pikte, maar de angst om Hutchinson als klant te verliezen was voldoende om de diefstal van het intellectueel eigendom tegen te gaan.

Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam is uitgegeven door Coolegem Media en telt 112 pagina’s. Het is voor € 18,95 verkrijgbaar in de boekhandel en te bestellen via www.coolegem-media.nl.

foto boven: Erik de Neef (links) nam het eerst exemplaar in ontvangst van Piet van Dijk. Achter hen Cees deKeijzer.

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.