“Stadsvaart-project vervijfvoudigt binnenvaartvolume”

De realisatie van het project Stadsvaart in Brugge levert netto 24 miljoen euro op. Dat blijkt uit de onlangs afgeronde kosten-batenanalyse. Door Stadsvaart zal het goederenvolumen van de binnenvaart op de Ringvaart in Brugge tegen 2035 vervijfvoudigen.

Het Stadsvaart-project moet de huidige knelpunten voor de binnenvaart rond Brugge wegwerken en daarmee de haven van Zeebrugge beter ontsluiten via de waterweg. Binnenschepen tot 2500 ton zullen hierdoor in de toekomst via de Ringvaart van en naar de haven van Zeebrugge kunnen varen. Het onderzoek ging eind 2014 van start. Inmiddels ligt er een voorkeursscenario op tafel: de bouw van een nieuwe Dampoortsluis opwaarts van de huidige sluis en de realisatie van een hogere brug ten noorden van de ophaalbrug in Steenbrugge. De stuurgroep Stadsvaart heeft het voorkeursscenario al bekrachtigd maar vraagt nog om bijkomend onderzoek naar een aantal knelpunten rond de nieuwe sluis. “Het is nu aan de Vlaamse regering om te beslissen over de verder uit te werken alternatieven”, laat de stuurgroep weten. Ondertussen is er al het nodige administratieve werk verricht. De eerste fase van het project-MER voor de Steenbruggebrug is in maart bekrachtigd. Het strategische MER voor de sluis moet nog door de dienst MER worden bekrachtigd.

Uit het onderzoek blijkt dat er tegen 2035 drie keer zoveel schepen op de Ringvaart zullen varen met vijf keer zoveel volume. Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) onderstreept de maatschappelijke baten van het Stadsvaart-project, waarvan het netto batig resultaat volgens de onderzoekers 24 miljoen bedraagt: “Investeren in binnenvaart loont dus overduidelijk en blijft broodnodig.” De werken zouden volgend jaar starten. (Foto: Stadsvaart)

GEEF JE MENING