VIL: meer afval per binnenschip mogelijk

Uit een proef van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) blijkt dat afvalvervoer over het water nauwelijks duurder is dan over de weg. Het VIL ziet een rol weggelegd voor de overheid om via kleine optimalisaties de modal shift naar het water aantrekkelijker te maken.

In Vlaanderen is 7% van de binnenvaarttonnage afval; dat zou volgens het VIL veel meer kunnen zijn. Aangezien afvaltransport niet tijdkritisch is, leent het zich goed voor vervoer over water.

Het VIL onderzocht de praktische en financiële haalbaarheid van afvalvervoer per binnenschip tussen de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK) in Laakdal en de Gentse papierfabriek Stora Enso. De IOK ligt langs het Albertkanaal en heeft een kaai van 200 meter. Stora Enso ligt aan het kanaal Gent-Terneuzen en de Ringvaart.

 

1 cent duurder

Op de locatie van de IOK wordt jaarlijks zo’n 100.000 ton huisvuil uit de regio verzameld. Men maakt er de brandstof RDF van, een product dat Stora Enso gebruikt voor zijn productieproces. Jaarlijks pendelen 1.350 vrachtwagens tussen de IOK en Stora Enso.

Uit het VIL-project blijkt dat binnenvaartvervoer slechts 1 eurocent per afvalzak duurder is dan wegvervoer. Het knelpunt is dat de locaties van de IOK en Stora Enso niet zijn ingericht op vervoer per schip. Hierdoor ontstaan extra kosten voor voor- en natransport.

Volgens het VIL zouden bedrijven die aan het water liggen bij de inrichting van hun terreinen meer rekening moeten houden met vervoer over water. Het instituut vraagt zich af of de overheid wellicht een rol kan spelen in het verschuiven van afvalstromen naar het water.

 

GEEF JE MENING