Wat betekent Stage V-norm voor scheepseigenaar?

Vanaf 2019 bepaalt de Europese emissierichtlijn NRMM Stage V hoe schoon de binnenvaart moet zijn. Het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) organiseert op 20 juni voor binnenvaartondernemers een bijeenkomst over dit onderwerp. Wat zijn de gevolgen van Stage V en welke technische oplossingen zijn er nu en straks om aan de nieuwe norm te voldoen?

Het mag inmiddels wel bekend zij dat de Non-Road Mobile Machinery (NRMM) Stage V richtlijn voor nieuwe scheepsmotoren eraan komt. En dat daarmee het een en ander zal gaan veranderen op het gebied van uitstootnormen. Maar wat houdt Stage V nu concreet in? Welke techniek past daar het beste bij? En is financiering hiervoor mogelijk?

De bijeenkomst op dinsdagmiddag 20 juni (van 13.00 tot 18.00 uur in Rotterdam) belooft antwoorden te bieden op die vragen. De inhoud en invloed van de richtlijn zal worden samengevat. Dagvoorzitters Roland Kortenhorst (Koninklijke BLN-Schuttevaer) en Paul Goris (Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart) delen vervolgens hun gedachten over de praktische gevolgen voor de sector.

 

Oplossingen

Ondernemers krijgen uitleg over praktische oplossingen waardoor hun schepen straks kunnen voldoen aan Stage V. Vertegenwoordigers van diverse technieken zijn aanwezig om bezoekers te vertellen over de toepassing van bijvoorbeeld LNG, katalysatoren en roetfilters, GTL, brandstof-wateremulsie en aangepaste EURO VI-vrachtwagenmotoren. Ook komen aanverwante zaken aan bod, zoals meten aan de pijp, de positie van verladers en mogelijkheden voor financiering.

Aanmelden kan via www.eicb.nl/stage5.

Programma:
13.00 Ontvangst met koffie en thee
13.30 Welkomstwoord en inhoudelijke samenvatting NRMM Stage V
13.45 Stage V in de praktijk door de dagvoorzitters Paul Goris en Roland Kortenhorst
14.30 Kennismaking praktische oplossingen aan thematafels, 4 rondes van een half uur
16.30 Nabeschouwing per thema door de dagvoorzitters
17.00 Netwerkborrel
18.00 Einde

Locatie: HAL4 aan de Maas, Watertorenweg 200 in Rotterdam (gratis parkeren)

 

foto: Vink diesel ontwikkelde op basis van de industriële Paccar /DAF Euro 6-motor een binnenvaartmotor.

GEEF JE MENING