Wordt lignine-olie alternatief voor stookolie?

Op Chemelot Campus Brightlands in Geleen (foto boven) heeft het laboratorium van InSciTe een biologisch alternatief ontwikkeld voor stookolie en gasolie. Er wordt een proeffabriek gebouwd om aan te tonen dat de plantaardige olie, die Crude Lignin Oil (CLO) heet, op commerciële basis geproduceerd kan worden.

InSciTe (Institute for Science and Technology) is een in 2015 gestart publiek-privaat partnerschap van DSM, de Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Maastricht en het Universitair Medisch Centrum Maastricht, met steun van de provincie Limburg.

 

Lignine

Het is de onderzoekers in Geleen en Eindhoven gelukt een biologische brandstof te maken van lignine. Lignine is een natuurlijke chemische stof, die voorkomt in planten. Het zorgt voor de stevigheid van planten.

De nieuwe plantaardige olie is milieuvriendelijker dan brandstoffen die nu worden gebruikt in de zeevaart. De onderzoekers werken aan een chemisch proces dat is ontwikkeld door de Technische Universiteit Eindhoven. Zij werken in hun zoektocht naar een biovariant van zware stookolie al een aantal jaren samen met een rederij en een bedrijf dat scheepsmotoren ontwerpt. Welke bedrijven dat zijn, geven ze niet prijs.

 

Michael Boot. (foto TU Eindhoven)

Alternatief

“Lignine is een bijproduct van de productie van de tweede generatie bio-ethanol. Normaal gesproken wordt deze stof dan verbrand en in de bio-ethanolfabriek weer gebruikt als energiebron”, zegt Michel Boot, onderzoeker aan de Technische Universiteit Eindhoven en leider van het Lignin RICHES-project.

“Maar als lignine wordt omgezet in olie en wordt gebruikt als alternatief voor de duurdere en veel meer vervuilende bunkerolie, levert dat naar schatting een verviervoudiging van de economische waarde van lignine op.”

 

Brandstofmonsters

Momenteel werkt InSciTe er aan om het raffinageproces zo in te stellen dat de efficiëntie verbeterd en de kosten lager worden. Voordat de CLO op de markt kan worden gebracht, zal de lignineolie  verder worden getest en op grotere schaal worden geproduceerd door InSciTe. Daarvoor wordt een proeffabriek gebouwd in Geleen gebouwd. De kosten zijn naar schatting 5 tot 8 miljoen euro. De fabriek moet in 2018 draaien. De capaciteit wordt 160 liter per dag. Dat moet voldoende zijn voor tests en brandstofmonsters.

Boot: “Om dit project te doen slagen, moeten we meer industriële partners bij het project betrekken, zodat we de volgende belangrijke stap kunnen zetten naar een duurzamer maritiem product.”

 

tekst: Noud van der Zee

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.