Bitumina: over alle details is nagedacht

Onlangs is de Bitumina in de vaart gekomen. De bitumentanker (110 x 11,40 meter) kan zijn lading vervoeren tot 240ºC. Het schip is door Rensen-Driessen Shipbuilding en V-Shipping als type C-tanker ontworpen en is geleverd in opdracht van Bitumina Shipping. De afbouw is verzorgd door TeamCo Shipyards.

Over alles aan en op het schip is tot in detail nagedacht. Betrouwbaarheid en duurzaamheid waren daarbij de leidende uitgangspunten.

 

Schroefasgenerator

Motrac Hydraulics in Papendrecht leverde een hydrostatisch aangedreven schroefasgenerator. Bij deze asgenerator neemt een power take-off (PTO) mechanisch vermogen af van de voortstuwingsmotor. Het bijzondere aan dit concept is dat het hydraulisch systeem is gebouwd op basis van een gesloten kringloopsysteem met een regelbare opbrengst. Dit houdt in dat de leidingen van pomp en motor direct gekoppeld zijn, zonder tussenkomst van ventielen of regelschuiven, wat het rendement aanzienlijk verhoogt.

Dankzij deze aandrijving onder­scheidt deze schroefasgenerator zich door de zeer stabiele frequentie, zowel onder wisselende belasting als onder een wisselend motortoerental. De elektronische regeling meet aan twee kanten; zowel de input van de dieselmotor als de prestatie van de generator. Aan de hand van deze metingen houdt de schroefasgenerator volautomatisch het toerental op de gewenste frequentie.

Door de gesloten hydrostatische aandrijving is het rendement aanzienlijk hoger dan dat van een conventioneel hydraulisch systeem. Bovenal is het een betrouwbare, duurzame oplossing waarmee kosten bespaard kunnen worden.

Het gebruik van deze asgenerator, in plaats van een conventionele dieselgenerator, leidt tot een aanzienlijke brandstofbesparing. De hoofdmotor heeft een zuiniger verbruik per kW dan een kleinere dieselgenerator. Een lager brandstofverbruik leidt direct tot een reductie in uitstoot van schadelijke emissies, waarmee de installatie een groen karakter krijgt en in aanmerking komt voor energie- investeringsaftrek (eia).

Motracs schroefasgenerator laat zien dat economisch voordeel en terugdringen van de milieubelasting goed samen kunnen gaan. “Doordat Motrac actief is in verschillende markten kan het bedrijf ervaringen uit andere markten benutten. Speciaal voor dit systeem hebben we een aanpassing in de Linde-pompen gebruikt om de opbrengst uiterst snel te kunnen aanpassen en dus accuraat te kunnen reageren op wisselende condities”, vertelt assistent-branchemanager Marlon Ruchtie van Motrac Hydrau­lics. “Dat resulteert erin dat onze generator bijzonder stabiel is, zeker op de grotere vermogens.”

 

Ladingpompsystemen

EPS BV leverde vier Bornemann ladingpompsystemen met een capaciteit van 145 m3/uur, inclusief automatisering en lokale pompbediening voor het verpompen van vloeibaar bitumen bij een maximale werkdruk van 8 bar.

Vanwege de beperkte ruimte ontwierp EPS een zeer compacte skid met geïntegreerd sealflush– en heating-systeem voor de pomp inclusief warmtewisselaar en alle omliggende componenten passend op één fundatie.

Deze in-line pompen worden aangedreven door drukvaste ABB-elektromotoren (84 kW ) en op toeren geregeld door Vacon-
frequentieregelaars. Voor de automatisering leverde EPS het EPC-pompbesturingssysteem voor optimale werking, gegarandeerde beveiliging, beperking van het energieverbruik en een hoge mate van betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid.

“Onze ladingpompsystemen onderscheiden zich door het klantspecifieke ontwerp”, zegt manager backoffice & sales Ruud van Oosten. “Wij luisteren goed naar de wensen en eisen van de klant en vertalen dit naar een maatwerkproduct dat zich onderscheidt in kwaliteit en levensduur.”

TeamCo Shipyard schakelde EPS in een zeer vroegtijdig stadium in om mee te denken over een pompsysteem dat zou kunnen functioneren op het toekomstige schip. “Op basis van grondig overleg maakten wij een ontwerp voor de beoogde toepassing”, licht Van Oosten toe. “Op deze samenwerking met TeamCo Shipyard kijken wij met een erg goed gevoel terug.”

EPS is gespecialiseerd in de verkoop, installatie en engineering van eenvoudige tot zeer geavanceerde pompsystemen voor de maritieme sector. Door het klantspecifiek engineeren van systemen voldoen de systemen aan praktisch alle klanteisen en -wensen, mits mogelijk binnen de geldende wet- en regelgeving. Het mondiaal actieve, VCA- en ISO9001-gecertificeerde bedrijf heeft een eigen serviceafdeling die nieuwe pompinstallaties bouwt, in bedrijf stelt, onderhoudt, repareert en reviseert.

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.