“Bouwen Goulphar was intensieve en mooie opdracht”

In slechts vijftien maanden tijd heeft Thecla Bodewes Shipyards in samenwerking met diverse maritieme bedrijven het roll on-roll off schip Goulphar opgeleverd.

Daarbij is bewust gekozen voor bedrijven uit het noordelijke cluster. Zoals Bureau Veritas Groningen, SCH Scheepstimmerbedrijf Harlingen, Ankerbeer Kolham, eL-Tec uit Hattem, Breman Installatietechniek Genemuiden, HR Piping Suameer en Noordhof Kropswolde.

“Het was een mooie en intensieve opdracht voor een klant die exact wist wat hij wilde. Dat maakt het voor ons als bouwers een heel helder en transparant verhaal”, zegt projectleider Arjan Nieuwenhuis van Thecla Bodewes Shipyards. “De Franse opdrachtgever Transport Maritime Côtier was nauw betrokken bij het proces. De klant was vaak aanwezig op de werf in Harlingen en zeer betrokken bij de beslissingen.”

 

Eilanden

Ondertussen is het transportschip bijna een maand in de vaart. Tot grote tevredenheid van de opdrachtgever. Iedereen die bij de bouw betrokken was, is trots op het eindresultaat. “Vooraf waren de eisen helder voor wat betreft lengte (36,80 meter), breedte (7,75 meter), diepte (1,80 meter), snelheid en payload. Dankzij de heldere communicatie kon het schip na de contractondertekening in november 2015, in vier maanden getekend worden en in elf maanden worden gebouwd.”

 

Rijkleppen

Het transportschip zelf is vernoemd naar de vuurtoren Goul­phar op het eiland Belle-Ile-en-Mer en wordt gebruikt voor de bevoorrading en het transport van vrachtwagens en zwaar materieel vanaf Quiberon in Frankrijk naar verschillende eilanden ten zuiden van Bretagne in de Atlantische Oceaan. Zoals Belle-Ile-en-Mer, Groix en l’Ile-d’Yeu. Voor Transport Maritime Côtier is het bovendien een nieuwe transportlijn, naast de al bestaande transportlijnen vanuit Vannes en Lorient.

Bijzonder aan het roro-schip zijn de speciaal ontworpen rijkleppen aan de beide zijkanten. Die zijn nodig vanwege de enorme getijdenverschillen voor de Bretonse kust. De uit drie delen bestaande rijkleppen zijn zó geplaatst dat het maindeck altijd gelijk is aan de kade. Zo kunnen vrachtwagens te allen tijde makkelijk vanaf de schuine kades het schip oprijden. De vrachtwagens rijden achterwaarts het schip op, zodat zij snel en gemakkelijk weer van boord kunnen.

Het testen van de rijkleppen en de inbedrijfstelling van het schip vonden plaats op de TBS-werf in Kampen. Naast vrachtwagens kunnen er ook containers aan boord worden geplaatst; op het roro-schip is een kraan aanwezig met een capaciteit van 150 ton.

De tewaterlating van de Goulphar was een belangrijke mijlpaal voor de werf in Harlingen. Vervolgens zijn er proefvaarten geweest op het IJsselmeer en de Waddenzee. Na de oplevering is het schip naar de thuishaven in Frankrijk gevaren. In Vannes is het roro-schip gedoopt door de Franse zeezeilster Isabelle Joschke.

 

Export

Nu is het meteen verder met de volgende opdracht, vertelt Nieuwenhuis. Zo werkt Thecla Bodewes Shipyards onder andere aan een serie van twee Pusher Tugs. Identieke vaartuigen, die gaan varen op de Kaspische Zee. De eerste wordt rond de zomer opgeleverd. De tweede naar verwachting in februari 2018. Naast de Pushers wordt er gewerkt aan schepen voor de visserij en een veerpont.

Arjan Nieuwenhuis. (foto Hoogmedia)

De samenwerking tussen de Franse rederij en de Nederlandse werf ontstond door de betrouwbare naam die de scheepswerven van Thecla Bodewes in Frankrijk hebben. Ook heeft zij al meerdere schepen opgeleverd aan andere Franse opdrachtgevers. “Momenteel is het voor de meeste werven overleven. Dat doet Bodewes door flexibel in te spelen op nichemarkten, export en continu bezig te zijn met ontwikkelingen en bezuinigingen. Zowel in de eigen bedrijfsvoering als in het ontwerp van schepen.”

 

tekst: Jitze Hooghiemstra
foto boven: Flying Focus

GEEF JE MENING