CCM3 laat met nieuwe Matthinge zien wat het in huis heeft

CCM3 is een nieuwe speler in de afbouw van schepen. Directeur Ceylan Düzdüsen en zijn collega’s timmeren hard aan de weg. Zoals ze bewijzen met de Matthinge, het nieuwe schip van Matthijs en Inge Wemmenhove, dat vorige week zijn proefvaart maakte.

Met de combinatie van de voor­namen van de eigenaren is meteen de naam van het containerschip verklaard. Die naam droeg ook hun vorige, in 2011 gebouwde, schip.

 

Kans gegrepen

CCM3 werd opgericht op 15 december 2015. Directeur Ceylan Düzdüsen is samen met Concordia Group en een stille vennoot ook eigenaar. “Ik werkte al meer dan twintig jaar in de scheepvaart en kreeg de kans de stap naar het ondernemerschap te maken. Ik was nog geen vijftig en wist dat ik deze kans moest grijpen.”

Het Werkendamse bedrijf beschikt over eigen kantoren en een ruime werkplaats/loods in het Concordiapand aan de Biesboschhaven Noord. CCM3 is met name gespecialiseerd in constructie- en leiding­werk en pompen, maar heeft ook een eigen ballastwaterbehandelingssysteem voor zeeschepen. Daarnaast is de afbouw van schepen een belangrijke activiteit. De Matthinge was de eerste; inmiddels is CCM3 begonnen aan de Bon Jovi van Nedcargo, een bijzonder schip dat beter bekend staat als Gouwenaar 2.

Inhoudsmaat

Düzdüsen: “De bedrijfsnaam verwijst naar de inhoudsmaat voor kubieke centimeter, omdat we veel maken en installeren voor de behandeling van vloeistoffen. We zijn anderhalf jaar geleden met drie medewerkers begonnen. Nu zijn we met een man of dertig. We hebben een lage overhead: het management doen we met  z’n tweeën en dan is er nog een dame voor de administratie. Dat is alles.”

CCM3 werkt veel voor Concordia maar zeker niet uitsluitend. Dat bedrijf is goed voor circa 60 procent van de opdrachten, vertelt Düzdüsen. “We hebben meerdere klanten, waaronder scheepswerven. We willen kwaliteit leveren en zoeken samen met de klant naar oplossingen. Praktisch en snel. Snelheid is belangrijk, want stilstand kost de schipper geld.”

 

Pro-Log

De Matthinge is 110 x 11,45 meter. Het casco bestond al; het lag bij Damen in Millingen te wachten op een eigenaar. Dat werd de
familie Wemmenhove.

CCM3 was voor de gehele afbouw verantwoordelijk. “Veel hebben we zelf gedaan, zoals het leidingwerk, maar we hebben ook veel uitbesteed. Zo komt het stuurhuis van EBR, verzorgde Hoogendoorn de betimmering, leverde De Waal de schroefas en De Groot de boegschroef.”

HSP tekende voor de hybride voortstuwing met elektromotoren van Baumüller. Oechies zorgde voor de bijbehorende elektra. De twee generatoren zijn goed voor een vermogen van 447 kW per stuk.

De Matthinge gaat met containers varen voor Pro-Log uit Zwijn­drecht. Dat deden Matthijs en Inge Wemmenhove ook al met hun vorige schip. Never change a winning team.

GEEF JE MENING