De Lingestroom heeft het!

Om met een Damen Shoalbuster 62 ton bollard pull ‘aan te tikken’ bij 2,90 meter diepgang, moet je de breedte in. Je hebt het dan over drie Caterpillars type C32 met in totaal 3.957 pk en 2.250 millimeter schroeven in Van der Giessen Optima Forma Nozzle, versterkt door Reintjes-koppelingen naar 254 omwentelingen.

Samen met een 115 tons Kraaijeveld-lier en een 24,4 tons HS Marine-kraan, zijn dat de spierballen van de Anchor Handling Tug Supply Vessel Lingestroom, een Damen Shoalbuster 3512.

Met dit zusje van de in april 2016 geleverde Noordstroom heeft Van Wijngaarden Marine Services naast een tweetal multifunctionele werkpontons een vloot van 13 sleep-/werkboten. De veelzijdige Lingestroom is het inmiddels vijfde Damen-schip in de vloot. De Eemstroom (type Pushy 42) beet de spits af en is na veertig jaar nog steeds in bedrijf. Het zegt iets over duurzaamheid van materiaal – en de relatie met Damen.

Oprichter Wim van Wijngaarden heeft vorig jaar de directie overgedragen aan zijn neef Peter van Wijngaarden. Ook nam de firma in juli 2015 een royaal en splinternieuw bedrijfs-/kantoorpand in gebruik.

Werken in alle windstreken

Op weg naar onze afspraak met general manager Gertjan van Wijngaarden lopen we langs de bedrijfshal waar een pallet met materiaal voor verzending wordt ingeseald. Samen met een 40-voetscontainer, waarin onder andere een zogenoemde ploeg en een A-frame zijn geladen met bestemming Curaçao voor een volgend project op Trinidad & Tobago.

Trinidad?
“Ja, we gingen in 2014 met een sleep die kant op en sindsdien hebben we daar met onze Amstelstroom diverse projecten in het Caribische gebied voor verschillende opdrachtgevers uitgevoerd.”

Hoe blijf je zo lang in de Caribbean?
“Goed materiaal is een voorwaarde. Daarnaast laat de bemanning zien wat ze ermee kunnen. Onlangs hebben we bijvoorbeeld een jacht geborgen. Zoiets doen we efficiënt en valt op. De klant wordt dan je regioagent; die heeft een goed overzicht van het lokale werkaanbod.”

Van Wijngaarden Services verzorgt eveneens havenwerk in Mare Harbour op de Falklands. Hiervoor ‘sleepte’ de firma in 2009 een 10-jarig contract van het Britse ministerie van Defensie binnen. Het aanbod van Van Wijngaarden was in een Hollandse mentaliteit verpakt: alweer nieuw materiaal, 35 jaar expertise, goed kijken naar de lokale behoefte plus een paar innovatieve ideeën.

We exploiteren daar nu drie vaartuigen met tien bemanningsleden per shift. Onze jongens assisteren daar defensie-ondersteuningsvaartuigen en soms wordt er assistentie verleend aan bevoorradingsschepen, arctische onderzoekschepen, tankers als cruiseschepen. Toerisme is er booming.”

 

‘Een tikkie meer’

Damen Shipyards Hardinxveld is een betrouwbare partner van het familiebedrijf en kon het gewenste schip voor een realistische prijs in vier maanden afbouwen. De technische dienst van Van Wijngaarden onderscheidt zich door het installeren van uniforme equipment. Bij storing tijdens het werk moet zo snel mogelijk materiaal gewisseld kunnen worden. Hiervoor liggen belangrijke componenten in het magazijn gereed voor verzending die op alle schepen passen.

De Lingestroom heeft het! Wat functioneel is, is aanwezig. Zoals een accommodatie voor elf personen. Het 145 vierkante meter groot werkdek van de Lingestroom, waarop zeven 20-voeters en twee 10-voeters voor 4-punts mooring equipment passen, maken mede het verschil. Naast de twee gensets levert de middelste hoofdmotor extra energie voor de hydraulische dekuitrusting, voor die gevallen waarin dat nodig is.

Additioneel aan de grote trekkracht zijn de drie Promarin-schroeven functioneel, bijvoorbeeld tijdens bodemonderzoek waarbij constant anderhalve mijl per uur noodzakelijk is. Met de middenschroef vooruit en stuur- en bakboord achteruit.
Niet echt zuinig in verbruik, hoewel dat ruimschoots wordt gecompenseerd wanneer bij lage vaarsnelheden alleen de middelste schroef in werking is. Groen- en milieubewust speelt dan weer de hoofdrol, met de uitgereikte Green Award als accent hierop.

De stroom aan elektrische oplossingen installeerde Strago Electro hier aan boord. WK Hydraulics realiseerde pasklare oplossingen voor elke toepassing; Heinen & Hopman regelt het klimaat en Radio Holland leverde het nautische gedeelte.

Oostzee

Damen Shipyards Hardinxveld luistert goed naar de klant. In- en afbouw zonder aanmerking. Chapeau voor projectleider Gijs van ‘t Hoog met zijn bouwteam én de technische dienst van Van Wijngaarden Marine Services.

Kapitein Ralco Doornbos staat aan het roer van de indrukwekkende Lingestroom. Hij zet met zijn crew binnenkort koers naar de Oostzee om bij het Arkona-windmolenproject te assisteren.

Met dit zeer compleet uitgevoerde schip hoopte doopster I.C. van Wijngaarden-Ruitenbeek dat Van Wijngaarden Marine Services op de kaart staat. Bij nieuwbouw maakt de firma altijd een gebaar naar een goed doel. Dit keer was dat de Scouting Groep Admiraal de Ruyter uit Krimpen aan de Lek voor een nieuwe, kleine sleepboot ter ondersteuning om kinderen te leren roeien en zeilen.

 

tekst en foto’s: Johan de Witte

GEEF JE MENING