De Mistral van het Moezeldal

“De kop is er af”, antwoorden Ronny en Annie Ryckebusch-Roovers op de vraag hoe de Mistral functioneert. “We hebben reeds ‘geoefend’ op ‘t Vuile Gat en met een reisje zand van Wesel naar Antwerpen. Hij is muisstil, als de wind zo snel en manoeuvreert gelijk een auto. We zijn er zeer  fier op!”

De doop vond 7 mei plaats bij TeamCo voor de wal. Van de zeven kleinkinderen doopten Dagmar, Ines, Elise, Till en Arne de Mistral met champagne, begeleid door ‘goede vaart voor bemanning en schip’ – maar vooral met zichtbaar plezier!

Applaus volgde, waarna het opleveringsfeest plaatsvond op het splinternieuwe partyponton Westerkade. Volgens Annie was het een gezellige en geslaagde receptie. Naast familie waren vooral vriendelijke TeamCo-medewerkers aanwezig en de van der Loo-catering was tóp!”

 

Schoenen versleten

De familie Ryckebush-Roovers gebruikte het ‘Belgisch economisch getij’, verkocht hun vorige, tien jaar oude 110 meter lange Mistral en ging in zee met Asto uit Raamsdonksveer en TeamCo uit Heusden voor een nieuwe 110 x 11,40 meter. Asto liet het schip bouwen in Turnu Severin en TeamCo Shipyard realiseerde de afbouw.

Het type is niet uniek; de afwerking en uitvoering zijn dat wel! “We kenden TeamCo’s manier van werken van een vorige afbouw en hebben opnieuw veel plezier en voordeel van hun ervaring gehad.”

“Tussen het leggen van de kiel tot aan zo’n eerste reis komt er een ‘wereld’ kijken. Vakroutine maakt dan alles zo vanzelfsprekend. Afbouwen is een vermageringskuur. Tussen het schip en de luxe TeamCo-caravan waar we vier maanden in bivakkeerden, zijn er schoenen versleten.”

”Overigens hebben onze kinderen en familie hun schepen stilgelegd om ons in de laatste fase te helpen. Samen hebben we er veel energie ingestopt om alles zijn plek te geven, in de lak te zetten, ofwel compleet ingericht van start te gaan.”

 

Koblenz

Team Ryckebusch-Roovers startte 35 jaar geleden op een 67-meter. Al dertig jaar is het vrijwel elke reis Moezel. Naar schatting zijn ze pakweg 2.400 keer Koblenz gepasseerd. De Moezel heeft voor hen haar geheimen reeds lang geleden prijsgegeven. Niettemin varen ze er graag en ze zijn met het resultaat van deze Mistral zeer tevreden.

Ronny en Annie lopen zeker niet naast hun schoenen en menen: “Om op een dergelijke manier te mogen/kunnen bouwen, beschouwen we als een voorrecht.”

Aan deze Mistral is door vaklui gewerkt die een zuivere radius maken, een lasvolgorde hebben om plaatconstructie strak te houden en een rechtlijnige denneboom kunnen plaatsen. Mooi casco, een plezier om naar te kijken!

TeamCo-afbouw heeft, in combinatie met een dergelijke basis, een resultaat dat maritieme liefhebbers opvalt. Van der Velden stuurt, een Veth Jet manoeuvreert en Radio Holland houdt koers. De elektrische installatie verzorgde Werkina. De ‘hobby-motorkamer’ maakt glanzend helder dat Ronny en zijn medewerkers reeds meer uren gedraaid hebben dan de 1.835 pk sterke Caterpillar.

Veeleisend

Aan wat bij Ronny onder schuurpapier en verfkwast uitkomt, kan men zich spiegelen. Hij is veeleisend in uitvoering en eerst tevreden als het perfect of extreem netjes is.

De machinekamer is allround met aluminium dicht gemaakt boven de tanks. De luiken en wagen zijn natuurlijk van Blommaert, evenals de masten. De 20 meter lange auto­mast draagt het Misty-label. Dik den Hollander Interieur mocht de woning voor een belangrijk deel inrichten. Zijn sleutelwoorden zijn zowel eenvoud als exclusief, maar altijd kwaliteit en stijl met als specialiteit: advies tot in detail.

Willemsen Scheepsbetimmeringen maakte van de door Kampers geleverde kolomstuurhut een toonzaal. In cirkelvorm, hoogglans en als een juweel afgewerkt vangt de lessenaar onverbiddelijke aandacht. Schitterend!

Ondanks de moderne outillage en machines is het de ‘scheeps­beschieter’ die het fijne handwerk levert, zijn beitel als penseel hanteert en oude kunsten laat voortleven. Immers: vakmanschap is meesterschap!

We waren aan boord van de Mistral in het wachtdok te Antwerpen naast de Noordkasteelbruggen. De volgende morgen lag het schip op koers naar Terneuzen om petro­leumcokes te laden voor Dillingen. De Binnenvaartkrant wenst de familie goede vaart!

 

tekst en foto’s: Johan de Witte

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.