Koppelverband Orfeo is een opera waard

In 2006 leverden Marcel Zweers en Gerrie van Tiem van TeamCo Shipyard met de tanker Forens hun eerste nieuwbouwschip op. Mede dankzij de gunstige mond-tot-mondreclame groeide het aantal opdrachten gestaag en het duurt dan ook niet lang meer voordat op de werf in Heusden het honderdste binnenvaartschip wordt overgedragen aan de eigenaar. De overdracht van de 3.052 ton metende Orfeo, het (achter)schip van een koppelverband, afgebouwd in opdracht van Jan Ruijtenberg uit Werkendam, brengt die bijzondere prestatie weer iets dichterbij.

Met name in de nichemarkt groeide de naam van TeamCo snel. Dat de werf sterk is het afbouwen van speciale projecten blijkt ook uit de goed gevulde orderportefeuille. Naast twee bitumentankers staat ook de afbouw van een estuaire tanker bestemd voor Zuid-Amerika tussen de opdrachten. Maar in de orderportefeuille staan ook de afbouw van een ‘normale’ tanker voor RensenDriessen, diverse hermotoriseringen en winterwerk aan passagiersschepen.

 

Barbecue

TeamCo was verantwoordelijk voor de complete afbouw van de Orfeo. “We kregen de opdracht vlak voor de vakantieperiode, waardoor we te maken kregen met een iets andere planning”, vertelt Gerrie van Tiem. “We zijn aan de slag gegaan met de materialen die voorhanden waren en vervolgens met de producten die na de vakantie werden geleverd. Zo hebben we eerst de schroefas geplaatst en pas later is bij Offshore Ruijtenberg in Raamsdonksveer het schip drooggezet om de hydraulisch aangedreven schroef te installeren.

“Niettemin is de afbouw volgens planning en lekker ontspannen verlopen. De door eigenaar Jan Ruijtenberg aangeboden barbecue in onze loods, waarvoor iedereen die had meegewerkt aan de afbouw was uitgenodigd, was daar een geslaagde bevestiging van.”

Het was voor Jan Ruijtenberg de eerste keer dat hij een schip liet afbouwen bij TeamCo Shipyard en dat is hem prima bevallen. “Ze weten daar heel goed wat ze doen; de barbecue hadden ze dik verdiend”, is zijn reactie.
De Orfeo is 107 x 11,45 meter en wordt voortgestuwd door twee Caterpillars 3512C van 1.521 pk elk, die zijn afgesteld op 1.400 pk. De motoren zijn voorzien van een geïntegreerd nabehandelingssysteem, waarbij een afgemeten hoeveelheid ureum wordt verneveld en gemengd met de uitlaatgassen. Het ureum wordt vervolgens omgezet in ammoniak, wat nodig is voor het reductieproces dat zorgt voor een vermindering van de NOx-emissies.

Het Chinese casco, geleverd door Ship Vision uit Werkendam, lag al enige tijd in Nederland. De 76 meter lange bak, ofwel de 2.369 ton metende Orfeo II, is afkomstig uit de vaart en was voorheen de Sublime II. TeamCo verrichtte de noodzakelijke aanpassingen aan het ijzerwerk, de mast en knapte ook de woning op. Het koppelverband gaat op de vrije markt varen onder de vlag van Rivieren Poort bv uit Werkendam: kolen op de Bovenrijn en verder containers en grind op de Rijn en in het ARA-gebied.

Dankzij de bundeling van innovatie en kennis verlaten jaarlijks zo’n tien nieuwbouwschepen de werf in Heusden. Gerrie van Tiem: “We hebben de achterliggende jaren bewust gekozen om niet groter te worden. We hebben vooral geïnvesteerd in de infrastructuur van het bedrijf. Dat betekent een modern, eigentijds kantoor, goede materialen om mee te werken en veilige en ergonomische werkomstandigheden. De onlangs behaalde ISO-certificering bewijst dat we op de goede (vaar)weg zitten.”

Componisten

Het gaat bij de Orfeo om een koppelverband. Het schip is genoemd naar een opera, maar er zijn meerdere componisten die zich daarmee bezig hebben gehouden. De Orfeo is genoemd naar de opera van de Italiaanse componist Louigi Rossi en de Orfeo II naar de opera van zijn landgenoot Antonio Sartorio.

Mocht er ooit behoefte zijn aan een extra bak, bijvoorbeeld de Orfeo III, dan is dat geen probleem, want ook de componist Claudio Monteverdi kwam met een uitvoering van deze opera, die gaat over de mythe van Orpheus en Eurydice.
Dat zijn overigens twee mooie namen voor nieuwbouwschepen. Weet dan dat ze bij TeamCo Shipyard sterk zijn in specials en met regelmaat komen met bijzondere oplossingen. Dat geldt ook voor het groener varen; als het gaat om een kritische uitstootreductie per tonkilometer en een verbetering van het rendement, dan hebben ze in Heusden de antwoorden klaar liggen.

tekst en foto’s: Jan Hoek




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.