Mps Robert Burns, een door Scylla ingelijst ‘gedicht’

Regels vinden om deze naar Robert Burns genoemde Rhinecruiser te beschrijven zou de roemrijke Schotse 18e-eeuwse dichter zeker gelukt zijn. Immers, de poëet schreef in zijn spontane ontboezemingen over liefde, emotie, schoonheid, vriendschap, amusement en genieten. Kortom: de karaktereigenschappen van deze cruiser.

Als partner in vakantiebusiness verlangt een Rhinecruiser maritieme fashion, specifiek gericht op de cultuur van de gasten. Hiervoor werkt ‘couturier’ Scylla met ‘ateliers’ als het Servische Vahali, het Hardinxveldse Da-Capo en het
Dordtse Dolderman. Het zijn duurzame ‘creaties’ die op de ‘catwalk’ van Riviera Travel internationale faam oogsten.
Wandelen op en door dit schip – ook al is het zonder geld op zak – maakt je toch een beetje rijk. Je snuift de sfeer, voelt het pluche, ziet de allround luxe en verbazingwekkende techniek. Het past vakantiegangers als een jas. Omgeving en ambiance verwennen de gasten, evenals het romantisch Europa dat doet met zijn schilderachtige rivieren en kastelen, vindt Riviera Travel Cruises in het Verenigd Koninkrijk.

 

Werkvloer bij Da-Capo

Begin december is de Robert Burns op wat kleine puntjes na gereed; het volgende schip ligt eveneens langszij Scheepstimmerbedrijf Da-Capo en moet voor de helft nog worden aangekleed. Verderop heeft Scylla een stuk terrein, met kade en loods, kunnen kopen van Neptune Shipyards, waar deze winter twee zeven jaar jonge cruisers van een geheel nieuwe betimmering en dito meubilair worden voorzien.

Da-Capo ligt, met zijn 25 eigen medewerkers en een gelijk aantal inleners, vóór op schema. En zoals gebruikelijk rolt er intussen bij Shipyard Vahali in Servië weer een ‘inbouwvriendelijk’ casco van de slipway.

“Door vernieuwen, aanpassen, met het accent op veiligheid en met de tijd meegaan, blijven we met onze state-of-the-art schepen in de belangstelling van onze klanten, die deze schepen voor langere termijn huren”, vertelt Robert Reitsma.

“Of zeven jaar niet erg jong is voor een re-build? Het DNA van de schepen en de kwaliteit van de betimmering is dan weliswaar nog in uitstekende staat, maar veelal ligt het aan de klant en soms ook de koper of we voor een andere configuratie en herstoffering kiezen.”

Reitsma, een gedreven innovator in de branche, vertelt waarin de Robert Burns uniek is. “Uitstoot reduceren vinden wij belangrijk; daarom meten we aan de pijp hoever we zijn. Met zeven schepen gebruiken we GTL als brandstof. Op de Donau missen we hiervoor bunkermogelijkheden. Voor een volgend schip is er de overweging voor een katalysator. Bij een passagierschip vraagt dat echter grote aanpassingen.”

“Concreet nieuw is de bijboot van Klop Watersport uit Hardinxveld. Normaal het ‘vijfde wiel aan de wagen’, heeft Klop die nu gemodelleerd met kabelaring en een stuurstandje tot een fraaie bijboot, mét certificaat!”

“Niet helemaal nieuw maar voor de bemanning een welkome verbetering zijn de Dyfler-ankerlieren zonder draadtrommels. Hiervoor zijn er Dyneema-touwvriendelijke kaapstanders in de boeiing geïntegreerd. Deze creëren een groter voordek, minder onderhoud en ze sparen verf. Als nieuwtje hebben we nog de AlphaRiverTrack die veiligheid vergroot. Echt een stap vooruit, vraag dat maar eens aan Peter van Veen van Alphatron.”

 

AlphaRiverTrack

Dus bellen we van Veen: “Ja, als Alphatron Marine introduceren we de AlphaRiverTrack-pilot. Het is een pilot met een volledig automatische koers- en bochtbesturing. Deze Robert Burns heeft de primeur om als eerste met de
AlphaRiverTrack-pilot volledig  automatisch op een ingestelde route te kunnen varen. Alphatron heeft deze slimme pilot in samenwerking met het Duitse bedrijf Argonics uit Stuttgart op de markt gebracht.”

Door het gebruik van de Alpha­RiverTrack worden veel instelhandelingen overbodig. In vergelijking met een normale rivierpiloot kan de AlphaRiverTrack zelf de benodigde roeruitslag berekenen voor het insturen van een bocht. Indien gewenst, kan de koers met een joystick worden gecorrigeerd. Het apparaat wordt nooit moe, minimaliseert de roeruitslag, verhoogt hierdoor de veiligheid en vermindert het brandstofverbruik. Deze Adaptive Auto Pilot noemt men afgekort de AAP.

 

Klassieke theebar

“We hebben vier suites en 88 cabins voor in totaal 176 gasten”, meldt de hotelmanager. “Wanneer u een cabin wilt bekijken, loop ik even mee.”

Op dit voor de Engelse markt bestemde schip is een klassieke theebar! Voor sport en ontspanning vinden we in de buik van het schip de ‘Health Spa’, waar solarium en trainingsattributen de gasten verleiden tot een health-update.
De panoramabar op het achterste salondek verdient zijn naam: minimale raamstijlen geven een optimale view.

Natuurlijk genieten we nog even in de machinekamer, ook wel de showroom genoemd die Hans Janssen en zijn Dolderman-collega’s hebben gerealiseerd. We eindigen in het domein van de kapitein, ofwel de eyecatcher van Da-Capo.
Mps Robert Burns heeft een kwaliteit met de plus van Scylla-medewerkers. Resultaat: klasse!

tekst en foto’s: Johan de Witte




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.