Ms Serenitas: klein maar fijn

De Serenitas is een compleet schip, royaal en in stijl uitgerust met veel roestvaststalen details. Regelmatig overleggen met de klant wordt beloond met een functioneel schip geheel naar wens van de opdrachtgever, zo bewijst scheepswerf Asto.

De Serenitas is gebouwd voor de familie Lauter. Lautertrans gaf eerder de verbouwing van keteltanker Sonia en de nieuwbouw van het drogeladingschip Silani in opdracht bij Asto. Dit beviel zo goed dat Lautertrans naar Raamsdonksveer terugkwam voor de nieuwbouw van de Serenitas.

 

Duitse kanalen

Met afmetingen van 80 bij 9,50 meter is het drogeladingschip ideaal voor de Duitse kanalen. Lauter senior – binnenvaartondernemer in hart en nieren – heeft al zijn kennis ingebracht in dit schip. “Hij had regelmatig overleg op de werf”, vertelt Karst van der Wiel, de nieuwe directeur van Asto.

Vier maanden geleden startte Asto met de afbouw van het casco, dat werd gebouwd bij Damen Ship­yards Kozle in Polen. “Wij kozen voor Damen omdat de cascobouw overdekt is en omdat ze snel en goed werk leveren”, stelt Van der Wiel.

Compacter

Een klein schip afbouwen is meer werk dan een groot schip; alles is compacter. De machinekamer van de Serenitas is iets verlaagd, waardoor er een kleine winst is bereikt in de kruiphoogte. Die is, zonder ballast, slechts 4,75 meter.

Het schip is rijk uitgerust, onder meer met spudpalen om eenvoudig te kunnen afmeren. “In het interieur zijn veel roestvaststalen details gebruikt”, volgens Van der Wiel.

Antwerp Diesel Repair bouwde als voortstuwingsmotor een 746 KW sterke Caterpillar-motor in, CCR2-gecertificeerd en uitgevoerd met een Twindisc MGX5321 keerkoppeling. Daarnaast twee generatorsets: een 60 kVA John Deere en een 40 kVA Mitsubishi, allebei ook CCR2-gecertificeerd.

 

Easyflow

De Waal plaatste op het schip het inmiddels bewezen brandstof­besparende roersysteem Easyflow. In het najaar van 2013 bracht De Waal deze noviteit op de markt. Maar liefst 5 tot 15 procent brandstofbesparing bleek door dit roer mogelijk, zonder dat het manoeuvreergedrag verminderde.
De roeren staan in de nulstand net buiten het snelstromende schroefwater. Dit water stroomt veel sneller langs de binnenkant van het roer dan langs de buitenkant. Dat zorgt voor een flinke overdruk aan de binnenkant en onderdruk aan de buitenzijde. Door dit drukverschil ontstaat extra stuwkracht.

Finishing touch

De proefvaart verliep soepel. Het 1.700 ton metende schip was geladen met circa 1.200 ton zand en grind.

Lloyd’ s Register liep razendsnel door alle tests heen. De gemeten topsnelheid is 18,1 kilometer per uur. Het afstoppen werkte goed, evenals de crashstop. Voor- en achteranker werden getest en het noodstuurwerk deed zijn werk naar behoren toen gesimuleerd alle stroom uitviel.
De geluidsmeting in het stuurhuis was uitstekend en kwam uit op circa 55 dB.

Het speciaal voor de proefvaart opgehaalde zand was voor de dochter en schoondochter van Lauter de eerste reis. Zij gaan varen met de Serenitas. Na het lossen ging het schip naar de werf voor de finishing touch. Zoals de timmerman, die de laatste hand aan het interieur legde.

tekst en foto’s: Evert Bruinekool




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.