Mts Rembrandt voor het voetlicht

Het spel van zon en wolken plaatst mts Rembrandt in ‘fragmenten’ voor het voetlicht. De meester zelf werd beroemd met licht en schaduw. Ook deze Rembrandt heeft reeds faam. Het is een type ‘Moneymaker’, dat zich al bewezen heeft en sterren plukt in model, veiligheid, snelheid, draagvermogen en kwaliteit.

Het behalen van de normering voor de inspectie was 28 juni op het Vuile Gat een makkie voor de Rembrandt! Met Dolderman in het team en een Caterpillar 3512 is het praktisch een gewonnen wedstrijd. Evenwel is het best wel spannend en ben je blij dat jouw schip een voldoende krijgt.

 

Laswerk als een streep

Deze Moneymaker is compleet geleverd door RensenDriessen Shipbuilding, dat het casco liet bouwen bij Shipyard Severnav S.A. Drobeta in Turnu Severin.

Kijken naar de spiegel en plaatvoering maakt de klasse duidelijk. Geen slijptol is er aan te pas gekomen; de afwerking is perfect. Dekken strak, laswerk als een streep! De Rembrandt heeft een hoge scheepsbouwkwaliteit. Een perfecte tekening, uitstekende werf!

Wim Driessen zorgt dat casco’s zoveel mogelijk installatievoorbereid naar Dordrecht komen. Dat spaart tijd en geld. Er is reeds een groot aantal Moneymakers gebouwd. Dit model en uitvoering is al jaren doorontwikkeld – een succesvolle formule dus. Maatvast, ofschoon iedere afbouw toch weer vernieuwing kent of aanpassing aan wetgeving.

 

Goed in de verf

We gaan bij Dolderman aan boord. Wat meteen opvalt, is dat de bemanning deze Rembrandt goed in de verf heeft gezet. We zien een kolomstuurhut die het Kampers-label draagt.

De machinekamer blinkt eveneens van ijver. De Caterpillar 3512 geeft een vertrouwde uitstraling. Deze, in de wandelgangen genoemde, standaard Dolderman-inbouw resulteerde opnieuw in een rijk gevulde machinekamer, storings-proof uitgerust met veel werkruimte voor onderhoud tot onder de platen. Overigens is de fundatievloer er door DBS Scheepsservice uit Sliedrecht naadloos ingelegd. Op het voorschip leverde Verhaar de boegschroef en zorgt John Deere voor de energie.

 

De jongens van Scheepsbetimmering Verveer realiseerden een chique stuurhutlessenaar en een comfortabele woning met het kenmerk van netjes, duurzaam en sfeervol.

Rugotech installeerde de leidingstraat. De ballastleidingen in de kofferdammen zijn op de werf gemonteerd. Er zijn acht tanks met een gelijk aantal deepwell-pompen. Voor de elektrische installatie en aansluiting van apparatuur tekent Werkina. Roeren van Van der Velden Marine Systems sturen de Rembrandt voor een behouden vaart.

 

In de mast wappert Unitas

Dolderman Motoren realiseerde de Rembrandt tot een comfortabel werkbare tanker. De naam van de opdrachtgever blijft ditmaal ‘onder de pet’; hier is de eigenaar te bescheiden! Het schip gaat varen voor Unitas uit in Merksem.
Met verscheidene nieuw verkregen opdrachten voor in- en afbouw van tankers, bewijst de agenda van Dolderman dat er ‘werk aan de winkel is’. Ondanks prioriteit voor storing en reparatie draait de Caterpillar- en John Deere-leverancier in omvang en faciliteit nog niet op volle toeren. Als het moet kan er altijd nog een tandje bij!

tekst en foto’s: Johan de Witte

GEEF JE MENING