Mts Targa: 110 meter vakwerk

Wanneer hoogtij en overvloed van de rivier over de kade van de Dordtse Kalkhaven kabbelen, laat de Targa zich beklimmen als een zeeschip. Je blik valt op de gladde huid waaronder zich een slimme lasvolgorde verschuilt. Vakwerk!

Gebouwd in…? Eénmaal aan dek weet je het: onmiskenbaar Orsova, gerealiseerd door RensenDriessen Shipbuilding, inbouw door Dolderman en klasse van Lloyds. Ook de leidingstraat van Rugotech verraadt zich. De tanker ‘blitst’ als een type Targa uit de Porsche-familie waarnaar het schip is vernoemd.

Inland Shipline S.A. uit Luxembourg is de eigenaar. Een familiefirma die met negen schepen gerenommeerd is in de tankvaart-business en waarvoor RensenDriessen reeds diverse schepen liet bouwen. Dolderman is hierbij een vertrouwde partner met wie de opdrachtgever kan lezen en schrijven.

Een viertal schepen van de firma vaart met de Stolt-vlag in de mast. Het is een relatie die al veertien jaar bestaat en veel zegt over samenwerking. Op 8 februari vertrok de Targa naar Luxemburg waar het schip officieel wordt overgedragen en in het kadaster wordt ingeschreven.

Look and feel

Vanzelfsprekend is de proefvaart geslaagd. Werkina zorgde dat alles elektrisch functioneerde. De Targa stuurt strak door Van der Velden, pompt goed en loopt als een haas. Verveer Scheepsbetimmeringen realiseerde niet alleen comfortabele verblijven, maar temde met isolatie ook de decibels van de 1830 pk sterke Caterpillar.

De look and feel vanuit de stuurstoel is reden tot smilen voor de kapitein. Spudpaal onder de knop, Verhaar-boegschroef met een C18 als krachtbron, Radio Holland waarmee de Targa in het vaarwater blijft en dat ook nog eens de fraaie lessenaar siert. Aan de stuurhut hangt het Kampers-label.

Nog een EBIS-check en de 110 x 11,45 meter highcuber met 5,90 meter holte die 3.400 ton op 4,02 meter diepgang draagt, is gereed om door Stolt-Nielsen te worden ingezet. Er zijn elf tanks met in totaal 4.180 kuub inhoud, helemaal geschikt voor de lichte chemie.

 

Uitvoering

Het is maar goed dat de verregaande techniek en software van vandaagde dag complexe installaties weer eenvoudig bedienbaar maken. Niettemin vraagt de functie van een chemicaliëntanker de bemanning om bij de les te blijven.

De Targa werkt met een slim, efficiënt pomp- en ladingsysteem, waarbij de juiste pompsnelheden centraal kunnen worden geregeld. Daardoor zal de verladingstijd afnemen en kan optimaal rendement worden bereikt tijdens het pompbedrijf.

Elke tank heeft twee butterwas-machines. Demi-water, waarmee de tanks worden schoongemaakt, wordt zelf gemaakt. De ballastkranen worden pneumatisch bediend. De elf tanks met de deepwells zijn afzonderlijk te regelen, zowel voor lading als stripping. Dat vereiste een dubbel Rugotech-leidingsysteem waarvan het stuurboorddeel laag is gehouden.

Stolt-Nielsen zal de Targa naar verwachting inzetten met retourladingen die elkaar niet ‘bijten’, waarmee ontluchten niet aan de orde is. Spiralen en een Heatmaster-ketel houden de lading op temperatuur. Additioneel aan de pomp-/kopschroefmotor zijn er nog twee aggregaten.

Stolt-Nielsen

Stolt-Nielsen Limited (SNL) is een toonaangevende, wereldwijde leverancier van geïntegreerde transportoplossingen voor vloeibare bulk: chemicaliën, eetbare oliën, zuren en andere speciale vloeistoffen. De drie grootste divisies zijn Stolt Tankers, Stolthaven Terminals en Stolt Tank Containers (met 23.500 stuks RVS de grootste in de markt).

Stolt Sea Farm produceert en verkoopt hoogwaardige tarbot, tong, steur en kaviaar. Stolt-Nielsen Gas transporteert vloeibaar
petroleumgas (LPG) met een vloot van grote gastankers (VLGC’s).

Stolt-Nielsen Limited staat genoteerd aan de Oslo Stock Exchange. Wereldwijd varen er 170 schepen onder de Stolt-vlag, gezamenlijk goed voor zo’n 2,7 miljoen ton laad­vermogen. Hiervan bestaat een kleine 100.000 ton uit binnenvaart, waaronder tien Stolt-schepen.

tekst en foto’s: Johan de Witte




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.