Mts Vertigo: made in Holland

Met argumenten als prijs en waarde, levertijd, kwaliteit en comfortabel naast de deur, ondertekende Vertigo Shipping CV een contract met Scheepswerf Den Breejen voor het bouwen van de 86 x 10,50 meter grote chemicaliëntanker Vertigo. Het ontwerp is verzorgd door Rensen-Driessen Shipbuilding. De equipment van Dolderman werkte als een dikke plus. Met de toegepaste techniek en veiligheid is de Vertigo top. Het schip wordt bevracht door Stolt Tankers. Vertigo Shipping valt onder de paraplu van Maaskade Group.

Kapitein Henri Boer zegt na de proefvaart bij de Volkerak met een brede lach: “Ze manoeuvreert perfect, reageert heel snel op roercorrecties, het laad- en losbedrijf functioneert uitstekend en, last but not least, ze loopt als een haas.” 18,7 kilometer blijkt.
Boer vervolgt: “Proefvaart half tien Volkerak buiten, twee uur later weer binnen. Volgens Dolderman de kortste proefvaart ever!
Alles werkt, geen alarm, een plezier om mee te varen!”

 

Den Breejen

Terug in de tijd: de Vertigo komt in beweging, traag rolt het geveegde en fraai gelaste casco 86 meter lang uit de nieuwbouwhal van Den Breejen, de 620 ton spanning op de banden van het modulaire trailersysteem manifesteert zich nauwelijks, houten spieën op de overbruggingsramp krijgen het daarentegen behoorlijk voor hun kiezen. De Lastdrager duikt onder zijn last. Dan staat ze in volle lengte op het ponton op weg naar het Krabbegat, waarna op eigen kiel naar Dolderman voor inbouw. Hoe weinig nog gebeurt het dat een casco ‘om de hoek’ wordt gebouwd.

Nu, vrijwel vaarklaar in de Kalkhaven, maakt het door Anko Piping geïnstalleerde RVS316 dubbelleidingssysteem met het manifold als knooppunt in het midden, de blits. De hightech, royale toegankelijkheid met rvs treden naar het trunkdek, nergens blijft een plasje water staan, imponeert.

Hier wordt gewerkt met onder andere Marflex-deepwellpompen en strippompen van hetzelfde merk, Scanjet-tankcleaning
equipment en een thermische Heatmaster-ketel. De beste spullen met accent op veiligheid versterken het maritiem imago.

 

Slim uitgevoerd

De Duplex 2205-tanks hebben een bijzondere constructie. Tekenaar Wim Kwakernaak heeft de dekspanten niet over de hele breedte laten lopen, zodat er op deze chemicaliëntanker geen looprooster boven dek is, maar er gewone gangboorden zijn. Vanzelfsprekend heeft Kwakernaak de verkorte dekspanten gecompenseerd door verbinding met de onderdekse zijconstructie.

De tanks hebben de classificatie SG 1.9, hetgeen betekent dat de ladingtanks dit soortelijk gewicht kunnen dragen. Dat is positief voor de vullingsgraad en stabiliteit. Voor verwarming zijn er zogenoemde ‘Ducts’ in de tanks gelast in plaats van de gebruikelijke spiralen. Reden hiervoor is dat spiralen boven de tankbodem lopen en door de eigenschap van opstijgende warmte de lading eronder niet direct wordt verhit en er warmte verloren gaat. Een Duct (U-vorm) is direct op de tankbodem gelast en geeft warmte efficiënter af.

Nadeel, er is meer (in dit geval 7 tot 8 m3) thermische olie nodig. De brandstofprijs is hierbij een ‘breekijzer’ in de economische aanpak van het energiesysteem. Optimaal rendement is kwaliteit in scheepsmanagement. Innoveren betekent ook zuinig aan doen. Zomaar een paar dingen waarop de focus ligt bij het bouwen van een nieuw schip!

Vanzelfsprekend zijn de rvs tanks en systemen gepassiveerd. Roestvaststaal kan namelijk niet onder alle omstandigheden als corrosiebestendig beschouwd worden. Een beschermende beitslaag die het rvs passief maakt voor alle stoffen, is nodig.

Het leidingsysteem is geheel getraced en geïsoleerd en uitgelegd om twee partijen separaat te kunnen verladen. Door de leidingen te spoelen kunnen er zes verschillende partijen worden geladen.

 

Naam

De 3508 Caterpillar met zijn 1.115 pk en de John Deeres zijn duurzame partners wanneer het gaat om prijs/kwaliteit. Een Verhaar-kopschroef die er met stilstaande hoofdmotor 7,6 kilometer snelheid in brengt, het roersysteem van Van der Velden en Werkina als elektrisch installateur horen eveneens in het rijtje thuis wanneer het over kwaliteit gaat. Stuurhut en woning zijn betimmerd door Willemsen Interieur­bouw en Scheepsbetimmering. De kolom­stuurhut maakte Kampers. Titan-Line-apparatuur van Radio Zeeland en Swiss Radars houden de Vertigo in het vaarwater.

Het schip is niet genoemd naar het sub-label Vertigo waarbij vele beroemde muziekbands en popgroepen waren aangesloten, zoals Dire Straits en Status Quo. Maar omdat er tien jaar geleden al eens een Vertigo voer waarvan de naam bij verkoop werd omgedoopt.

tekst en foto’s: Johan de Witte




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.