Nieuwe boomkorkotter voor Hakvoort: UK-46

Hakvoort heeft met de Willeke (UK-46) een nieuwe boomkorkotter in de vaart gebracht. Het was twaalf jaar geleden dat het laatste vissersschip van dit type voor de Noordzee werd gebouwd. Het nieuwe schip is geleverd door Maaskant Shipyards.

De opdracht werd vorig jaar april gegeven. Er is gebruik gemaakt van een bestaand, 41 meter lang en 9 meter breed casco. Damen Maaskant Shipyards Stellendam heeft, als aanvulling op de kwaliteiten van het scheepsontwerp, doelgericht gezocht naar nieuwe impulsen en betaalbare oplossingen als antwoord op de sterk veranderende visserijmarkt. Diverse systemen, constructies, inrichtingen, en dergelijke zijn in dit nieuwe schip, in samenwerking met de familie Hakvoort en de toeleveranciers, vernieuwd of aangepast.

 

Stalen stuurhuis

Op het dekhuis staat een stalen stuurhuis. Een zeer kostenbesparende en onderhoudsvriendelijke keuze ten opzichte van de corrosiegevoelige overgang van aluminium stuurhuizen op het staal.
De BR-14 was het eerste schip met dit rompontwerp. Het rompontwerp biedt, met de 3.630 millimeter grote straalbuis een grote trekkracht bij een aantrekkelijke rompsnelheid, en dat zorgt voor een gunstig exploitatieperspectief bij het voortstuwingsvermogen van 1.999 pk, geleverd door een ABC 12 DZC. De straalbuis is geleverd door Maaskants zusterbedrijf Damen Marine Components.

 

Vislier

Voor de vislier- en de boegschroefaandrijving is gekozen voor de hoogwaardige standaard draaistroommotoren met modulaire frequentieregelingen van Bakker Sliedrecht. Dit systeem is zeer compact.
De vislier is nu voorzien van twee mechanisch gekoppelde motoren van elk 88 kW met aparte regelingen, die de lier gelijktijdig kunnen aandrijven. De motoren geven
samen het gewenste koppel. Bij één motor blijft de snelheid gelijk, waarbij de trekkracht halveert. Om extreme dynamische invloeden de baas te kunnen zijn, is de continue koppelkarakteristiek voor elke motor verhoogd tot 125 procent, bij een daarop aangepast lager toerental.

Mocht een liermotor of een regeling storing hebben, of als men de 110 kW sterke boegschroef gebruikt, dan kan men op een liermotor 100 procent snelheid en halve trekkracht op één regeling met de lier verder werken. De havenset van 125 kVA is in de HWR geplaatst. Deze set levert voeding aan 85 procent van het boordnet of het gereduceerd vislierbedrijf.

 

Promac-koelsysteem

Samen met Damen Marine Components verzorgde Maaskant de 10-kops vislier met de dubbele ingaande aandrijfas voor de twee aandrijfmotoren. Om een beter inzicht te krijgen in het brandstofverbruik is het brandstofsysteem van de hoofdmotor met een ABC-meetsysteem voorzien.

De twee dekwaspompen (algemene dienstpompen) van 140 m³ worden gebruikt voor de vangstverwerking met een snelle en waterrijke verwerking. Een algemene dienst-pomp wordt op de UK-46 ingezet als noodlensvoorziening. De gebruikelijke lenspomp houdt de lenspomp van het visruim automatisch leeg.

De ontwikkelingen op het gebied van koelsystemen met andere dan de gebruikelijke en veelal schadelijke koudemiddelen (HCFK’s) hebben geleid tot de keuze voor een Promac-koelsysteem dat de GWP (Global Warming Potential) zo laag mogelijk houdt.

In het visruim zijn de gebruikelijke stille verdampers (26 stuks) vervangen door twee snelverdampers. Dit zijn compacte verdampers, waarin veel met vinnen uitgevoerde spiralen zijn geïnstalleerd.

VCU

Voor de vangstverwerking is de UK-46 voorzien van apparatuur van VCU: twee visstortkleppen (met scharnierbare deuren en langsscheepse valklep), een lopende band- en vangstverwerkings­installatie met rvs draadogenband, twee sorteerbanden met pvc zaagtandband, twee spoeltrommels, een tussenliggende sorteerunit, vier rvs visstortkokers (dekdoorvoeren) en een deels rvs afvalkoker met stalen afvoerpijp.
De accommodatie bestaat uit één 4-persoonshut, twee 2-persoonshutten en één 1-persoons (schippers)hut. Verder zijn er een kombuis, proviandkast, messroom, wasruimte, doucheruimte en twee toiletruimtes.  De wasruimte is uitgerust met een kledingdroogrek met speciale droogvoorziening voor de laarzen en handschoenen.

foto’s: Damen Shipyards Group




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.