Nieuwe LPG-tanker voor Chemgas: Alize

Op 28 juni is in Rotterdam de nieuwste LPG-tanker van Chemgas Shipping gedoopt: Alize. De champagne werd door Ulrike Mehrle tegen de boeg gezwaaid. De fles sloeg in één keer stuk. Zij is de echtgenote van Dieter Mehrle, die hoofd is van Barging Services Europe bij BASF, een belangrijke klant van Chemgas.

Ook dit schip is, geheel volgens de traditie van de rederij, genoemd naar een wind. De alizé (het is eigenlijk een Franse naam) is een passaatwind. Met de blauwe hemel en de volle zon was er bij de doop, die plaatsvond aan de Westerkade, geen zuchtje wind te voelen.

De 110 meter lange en 11,40 meter brede Alize is het eerste schip uit een serie van drie, vertelde algemeen directeur Gunther Jaegers tijdens de officiële maar gemoedelijke ontvangst bij Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging De Maas aan de Veerhaven. De andere twee, de Aurora en de Autan, komen nog dit jaar in de vaart.

Triple A-klasse

De serie staat binnen Chemgas bekend als de ‘Triple A-klasse’. Niet alleen omdat de namen van de schepen allemaal met de letter A beginnen maar ook omdat ze de laatste stand in de techniek vertegenwoordigen, waar meer dan vijftig jaar Chemgas-ervaring in verwerkt is. Ze worden uitgerust met een intrekbare flextunnel van Van der Velden.

De Alize kan 2.800 m3 laden. “Het schip is ook voor laag water goed uitgerust”, aldus Gunther Jaegers. “De diepgang is met 2,75 meter geijkt, relatief weinig dus. Daarmee kunnen we ook bij laag water goed naar Ludwigshafen, of verder door naar Zwitserland. Dat is te danken aan de ideale rompvorm én de flextunnel die is aan te passen aan de waterstand.”

Bij tests liep het schip 23 kilometer per uur. “Behoorlijk snel voor een schip als dit”, stelde Gunther Jaegers tevreden vast.

Ook kapitein/scheepsmanager Remko de Bruijn is blij met het nieuwe schip. Hij vaart al 28 jaar bij Chemgas. De Alize is zijn zesde schip. Hij was op de werf aanwezig tijdens de afbouw en is met name te spreken over alle nieuwe technieken aan boord.

“Zoals de flextunnel. Die werkt uitstekend. Zonder ballast kun je nog gewoon goed varen. Zelfs zonder de kopschroef te gebruiken kun je goed wegkomen.”

Zonder klanten geen werk

De casco’s zijn in Kladovo aan de Donau gebouwd, door Gebr. De Jonge Shipbuilding Services. De afbouw is in handen van TeamCo in Heusden. De drie nieuwe schepen zijn voor het grootste deel vervangingsinvesteringen en dragen in belangrijke mate bij aan het verder verbeteren en up-to-date houden van de Chemgas-vloot, vertelde Gunther Jaegers.

Hij bedankte ABN AMRO voor het mogelijk maken van de investering: “We hebben een lange relatie; de bank is ons altijd trouw en schenkt ons vertrouwen.”

Hij dankte ook doopvrouw Ulrike Mehrle – die afzag van het traditionele doopcadeau en in plaats daarvan een schenking voor een kinderhospice in Mannheim voorstelde, een verzoek waaraan Chemgas graag en gul voldeed. Gunther Jaegers sloeg ook haar echtgenoot, Dieter Mehrle, niet over: “Als rederij heb je klanten nodig. Klanten zoals BASF. Anders doe je een investering als deze voor niets. Zonder klanten hebben we geen werk.”

Het in Rotterdam gevestigde Chemgas – de doop was op loopafstand van het hoofdkantoor – bestaat sinds 1965. De gespecialiseerde rederij beschikt momenteel over een vloot van 25 eigen binnenvaart-LPG-tankers, acht zee­gaande LPG-tankers, aangevuld met gemiddeld drie à vier ingehuurde coasters. Chemgas maakt deel uit van de Jaegers Group uit Duisburg.

tekst en foto’s: Martin Dekker




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.