Radu: leven, varen en zin

Na twintig jaar Van der Sluis/Interstream en sinds begin 2010 eigenaar van de Hartelstroom, is deze in Kladovo gebouwde tanker en afgebouwd bij Shipyard Trico voor Radu Shipping BV een manoeuvre die er al een poosje aan zat te komen. Dubbelwandig dwingt! Vanzelfsprekend vaart de 86 x 9,60 meter grote Radu voor Interstream Barging.

“We noemen hem naar je vader, dat kan iedereen schrijven; het is een naam die ik nog niet op een boeiing zag staan en ‘de ouwe’ zal er blij mee zijn”, zei Jan van Hooft tegen zijn vrouw Cristine. Veelzeggend over de familie- en werksfeer, waardoor mts Radu een geheel eigen karakter kreeg.

(foto’s Johan de Witte)

Tijdens de tewaterlating vanaf de moderne 150 meter lange slipway van Shipyard Kladovo had dochter Anne Marie de eer het schip te dopen. Zoon Andre met zijn Angelique die nu aan het roer van de Hartelstroom staan, waren eveneens van de partij. Voor de jongste Jan Radu (15) vroeg Cristine een paar dagen vrij om de doopceremonie mee te maken. Ze kreeg NEE als antwoord, niettemin ging Jan Radu mee. School en leerplichtambtenaar vertaalden hun NEE in 380 euro boete! Leg dat eens uit aan een van origine Roemeense. Eens studeerde zij techniek, ze bouwt, werkt, organiseert ijverig mee aan de Radu, heeft onder andere de boekhouding en een bemanningsuitzendbureau onder haar vleugels. Mama Cristine is de spin in het web van de familie Van Hooft!

Rondje met de kapitein
Radu staat fraai in zijn spanten, hier en daar is het schip een beetje gemodificeerd, zoals Jan dat noemt. “De slijtplaten zitten volgens ons op de juiste plek. Tankdeksels, toegangsluiken en deuren zijn van RVS. Naast digitale tankmeting van Hoveko heeft iedere tank een peilkoker voor handmatig meten. Dat is ouderwets nauwkeurig, maar voorkomt misverstanden en soms controlewachttijd. Meten is weten!”
“De accommodatie heeft Hoogendoorn op onze wens flexibel ingedeeld, zodat de jongens een eigen plek hebben en we gezamenlijk aan tafel zitten, maar mijn vrouw en ik ook een royaal eigen privé hebben. Paans heeft de meubels geleverd.”

In de EBR-stuurhut met Alphatron-apparatuur horen we van Andre van Hooft, die tijdens deze afbouw zijn vrije tijd op het schip van zijn vader opsoupeert, dat er vijf tanks zijn. Het leidingsysteem van PSI is reeds in Servië geïnstalleerd en door Trico Piping aangepast aan de Marflex deepwell-pompen. Een Heatmaster-ketel houdt met spiralen in de tanks de lading op temperatuur. Zelf lopen we nog even over dek waar bolderkasten glimmen van het halfrond- roestvaststaal en duiken de machinekamer in. Bekabeling, apparatuur en uitlaten van aggregaten bijvoorbeeld hebben van Electric Marine Support op wens van Jan een camouflage meegekregen om zo min mogelijk op te vallen. De machinekamer is hierdoor bijzonder ruimtelijk. Deze motorkamer maakt glanzend duidelijk dat van Hooft reeds meer uren gedraaid heeft dan de Mitsubishi.

Open dag
De proefvaart verliep vlot. Inrichting ging nog zorgen om hier en daar wat decibels te tackelen. Met 80 procent lading zette de Radu 18,5 kilometer op de klok; rem en draaiproef uitstekend. Begin mei op weg met de eerste reis.
Op 1 juni brengt mts Radu met zijn fraaie model, aantrekkelijke afmetingen en Shipyard Trico-installatie Kerkdriel in beroering. Het partyschip Domanie, parel van de Bommelerwaard, komt dan langszij voor de open dag. Henk en Nicole van Terwisga garanderen feest. Ofwel leven, varen en zin!

(Johan de Witte)

GEEF JE MENING