Royal Bodewes bouwt zelflossende cement carrier Furuvik

In opdracht van Eureka Shipping uit het Noorse Oslo ontwikkelde en bouwde Royal Bodewes in Hoogezand de 5.700 DWAT cement carrier Furuvik. Vanwege de vele specifieke wensen en eisen van de opdrachtgever werd het een complex schip. De werf ging bij de ontwikkeling en bouw geen uitdaging uit de weg en kwam tot een doordacht concept. De eerste van de twee bestelde cementtankers kan elk moment worden opgeleverd.

De Furuvik is een zelflossende cementtanker. Aan boord zijn alle voorzieningen aanwezig voor zowel pneumatisch als mechanisch lossen, onder meer een losarm voor overslag op vrachtwagens.

 

Op veel plaatsen inzetbaar

Dit zelflossend vermogen in combinatie met de beperkte lengte maakt de Furuvik tot een zeer praktisch schip dat op vele plaatsen inzetbaar is, ook waar zich geen laad- en losfaciliteiten bevinden.

Bij de implementatie van het cementoverslagsysteem aan boord werkte Royal Bodewes nauw samen met leverancier Ibau uit Hamburg. Martijn Beunk van Royal Bodewes licht toe hoe dat pneumatisch lossen werkt: “Door lucht in cementpoeder te pompen, wordt het vloeibaar. Via de speciaal ontworpen bodem blazen wij de lucht in het cement, waarna het overgepompt kan worden naar een vrachtwagen of silo. Ook het laden gebeurt pneumatisch. Bij het lossen wordt de lucht met een cyclone weer uit de lading geperst.”

Het schip, dat is genoemd naar een Zweeds dorp, is ingericht op zeer snel laden. Het heeft een laadvermogen tot 800 ton per uur. Daarvoor was een aanpassing in het ballastsysteem nodig. Dankzij gebruik van speciale pompen kan de Furuvik ontballasten met een snelheid tot 500 ton per uur. Bovendien is het schip volledig voorbereid op de inbouw van ballastwaterzuivering, verplicht voor alle schepen waarvan de kiel na 1 januari 2017 is gelegd.

 

Cross-bow

Een van de meest in het oog springende kenmerken van het schip is zonder twijfel de scherpe Groot Cross Bow. Dankzij wave piercing snijdt dit schip door de golven. Het positieve effect is al op meerdere schepen bewezen. Dit scheelt sterk in benodigd hoofdmotorvermogen, waardoor de competentievereisten voor de machinisten lager zijn dan bij vergelijkbare schepen.

Het schip wordt aangedreven door een MaK 6M32 die met een vermogen van 2.999 kW exact beneden de grens van 3.000 kW blijft. Daarnaast liggen brandstofverbruik en uitstoot behoorlijk lager. Bijkomend voordeel is de betere ligging in het water; dus meer comfort voor het varend personeel en meer veiligheid voor schip en lading in zware weersomstandigheden.

Het is overigens niet alleen de cross bow die positieve invloed heeft op het geringe benodigde motorvermogen en gunstige verbruik. Ook de stroomlijn van het onderwaterschip levert hieraan een sterke bijdrage. Zo is de Furuvik voorzien van straalbuizen voor meer stuw en rendement. Dankzij de ijsklasse Finnish Swedish 1A kan de Furuvik door gebroken ijs varen. Voor het varen achter een ijsbreker is de cross bow iets afgestompt in vergelijking met eerdere uitvoeringen.

 

Eco Traders

Het is voor het eerst dat Royal Bodewes bouwde voor deze Noorse reder. “Wij kenden deze klant nog niet en zijn tot zaken gekomen dankzij actieve acquisitie, onder meer beurspresentaties, deelname aan seminars en gerichte klant­bezoeken”, vertelt Beunk.

“Wij presenteerden ons bij deze klant met onze eigen serie van vijf Eco Traders die op dat moment in aanbouw was. De gunstige data van deze bewezen vloot vergrootten de interesse van Eureka Shipping.”

“Een van de belangrijkste vereisten van deze opdrachtgever was efficiency in brandstofverbruik. Aangezien ‘the less you burn the more you earn’ ook ons credo is, zaten we op één lijn. Resultaat is een schip dat ruim 20 procent minder verbruikt dan vergelijkbare schepen. Dat verbetert de concurrentiepositie van dit schip sterk.”

 

Finse kust

Na het ondertekenen van de order voor de twee cement carriers eind 2014 ging Royal Bodewes aan de slag met de engineering, een proces dat mede door de complexiteit van dit schip ongeveer driekwart jaar duurde. De cascobouw op de Partner Shipyard in het Poolse Szczecin (Stettin) ging begin vorig jaar van start.

“We hebben het casco in Polen laten bouwen omdat onze eigen werf helemaal vol zit”, licht Beunk toe. Royal Bodewes begon in oktober in Hoogezand met de afbouw en rondde deze in de gebruikelijke drie maanden volledig af.

De Furuvik is gebouwd voor een levensduur van minstens dertig jaar. Eureka Shipping wil dit schip inzetten voor transport van cement aan de Finse kust. Daarom koos de reder voor een geringere lengte dan eerdere Bodewes Eco Traders: dankzij de lengte van 100 meter en de relatief grote boegschroef met een vermogen van 500 kW is het schip prima manoeuvreerbaar en kan het goed uit de voeten in de vaak wat nauwe Finse havens.

furuvik2

Stabieler

Vrijwel alle ongeveer 150 cement carriers die er op de wereldzeeën varen in deze tonnenmaat zijn afgeschreven en omgebouwde bulkcarriers. Hooguit een handjevol is specifiek voor dit doel gebouwd, waaronder de Furuvik.

En dat brengt voor zowel reder als bemanning behoorlijke voordelen met zich mee. Zo ligt de cement carrier van Royal Bodewes stabieler in het water dankzij het lagere zwaartepunt van het schip. Ook heeft een nieuwbouw cement carrier minder sterkte nodig in de zijkasten, wat bespaart op staalverbruik en gewicht en daarmee positieve invloed heeft op laadvermogen en verbruik.

Beunk: “Al het benodigde vermogen is geïntegreerd en daarmee is dit schip zeer efficiënt.”

 

tekst: Jan Johan ten Have
foto’s: Royal Bodewes

GEEF JE MENING