RT Raven: ’s werelds grootste Rotortug

Op de Albwardy Damen-werf in Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten, is de Rotortug RT Raven gebouwd. De sleper is eigendom van KT Maritime Service Australia, onderdeel van Kotug.

Het schip is ontworpen door Robert Allan LTD. Voor de detail-engineering was Damen Shipyards Hardinxveld verantwoordelijk. Met een lengte van 46 meter en een bollard pull van ruim 100 ton is de RT Raven de grootste Rotortug ter wereld.

 

46 meter

Deze ART 100-46-klasse Rotortug is de grootste en geavanceerdste Rotortug ooit gebouwd. De afmetingen zijn 46 x 16 meter met een fully loaded diepgang van 7 meter en totaal 1.300 ton waterverplaatsing. Er is 452 ton bunkercapaciteit aan boord en ruimte voor 237 ton zoet water.

Het werkdek meet 190 m2. De voortstuwing bestaat uit drie Caterpillars type 3516 C HD, elk goed voor 1.865 kW, met SRP 1515 FP Schottels. Ook zijn er drie generatoren – van 545, 250 en 107 kVA en is er een hekschroef geïnstalleerd voor Dynamic Positioning DP-2.

 

Damen

De stalen sleepdraad op de drum van de achterwinch heeft een dikte van maar liefst 56 millimeter. In uitvoering heeft deze sleep/werkboot alle opties. Voorop is een render & recovering-winch geplaatst. Op het achterdek een zware kraan voor onderhoud aan drijvende leidingen en FiFi1-bluscapaciteit.

De equipment is door Damen Shipyards Hardinxveld naar Sharjah getransporteerd en in samenwerking met ontwerpbureau Robert Allen geïnstalleerd. Met name Gijs Mourik en Jordy van den Berg van Damen hebben dit project met hun medewerkers ter plaatse geëngineerd.

“Ondanks de ervaring met twee kleinere, eerder door Damen geleverde Kotug Rotortugs met 80 ton bollard pull was dit een onderscheidend project”, aldus Mourik. De RT Raven is tussen steven en spiegel kingsize.

Twintig jaar

Ard-Jan Kooren is executive director van KT Maritime en tevens chief executive officer van Kotug International uit Rotterdam. Bij de doopceremonie in januari zei hij: “Dit jaar is het twintig jaar geleden dat we onze eerste serie Rotortugs hebben gebouwd. En vandaag zijn we hier een nieuwe mijlpaal, de doop van de grootste en meest geavanceerde Rotortug ooit gebouwd.”

De RT Raven is inmiddels volop aan het werk. Het vaartuig wordt ingezet voor offshore-diensten, sleephulp, personeels-en standby-taken op het Bayu Undan-veld in de Timorzee, ten noorden van Australië. Opdrachtgever is olie- en gasbedrijf ConocoPhillips.

De overeenkomst over de zeegrens tussen Timor-Leste en Australië is op 6 maart dit jaar ondertekend in New York. Hierdoor moet Australië na jaren onderhandelen over de exploratierechten nu ook op gelijke voet met Timor-Leste de gas- en olievoorraden ontginnen en de opbrengsten delen. De waarde van de voorraden in het gasveld Greater Sunrise wordt geschat op ruim 30 miljard euro.

Kotug

KT Maritime Service Australia is door Kotug International en Teekay Shipping Australia in 2012 als joint venture opgericht voor zeesleepdiensten en bijbehorende maritieme diensten in Australische en regionale markten. Onlangs is Kotug volledig eigenaar geworden van KT Maritime.

Het Australische bedrijf is gespecialiseerd in ondersteuning van drijvende LNG-terminals wereldwijd. KT Maritime profiteert hierbij van de reputatie, ervaring en expertise van zijn moederbedrijf om klanten veilige, transparante en praktische maritieme diensten te bieden.
Kotug International is een toonaangevende leverancier van sleepdiensten, met een vloot van meer dan honderd sleepboten die over de hele wereld actief zijn.

tekst: Johan de Witte
foto’s: Kotug

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.