Sunrisetanker Alemar gebouwd voor transport biodiesel

Voor het transport voor biodiesel liet kapitein-eigenaar Michel Oosterwaal bij GS Yard in het Groningse Waterhuizen het gloednieuwe tankschip Alemar bouwen. Voor Oosterwaal is dit een uitbreiding van de bedrijfsvoering. Want naast de Alemar is hij mede-eigenaar van motortankschip Necton.

Met beide schepen bestrijkt Oosterwaal een zeer groot vaargebied, dat Duitsland, Nederland, België en Noord-Frankrijk omvat. Beide schepen zijn 85 meter lang en 9,60 meter breed.  “Dit nieuwbouwproject is tot stand gekomen vanwege marktvraag”, vertelt Oosterwaal. “De vraag naar tonnage is dermate groot dat ik goede kansen zie voor deze uitbreiding van de vloot.”

 

Thermische installatie

De Alemar gaat varen onder Duitse vlag, uit naam van de firma Alemartrans GmbH. Wie de bevrachter wordt, is nog niet bekend.
De Alemar is in het bijzonder gebouwd voor transport van biodiesel. Hiervoor zijn de vijf ladingtanks van het schip uitgerust met een thermische-olie­installatie. Door middel van spiralen in de tanks kan de lading worden verwarmd tot 180 graden Celsius. De Konutherm verwarmings­installatie is geïnstalleerd door HR Piping uit het Friese Suameer en Deymann Rohrbau uit het Duitse Haren (Ems).
“Bepaalde biodiesels moeten op temperatuur gehouden worden. Denk hierbij aan biodiesel die wordt gemaakt van palmolie”, licht Oosterwaal toe.

Afbouwbegeleider Willem Heres van GS Yard vult aan: “Zo’n thermische installatie is zeker niet alledaags. Er zijn nog niet veel Sunrisetankers gebouwd met deze uitrusting.”

 

Sunrisetanker

Voor de gewenste nieuwbouw kwam Oosterwaal uit op een Sunrisetanker, een exclusief concept van GS Yard. Hij koos in de eerste plaats voor dit scheepstype vanwege het opvallend hoge rendement.

Zo is de tonnage zo’n 10 procent hoger dan op schepen van vergelijkbaar formaat: 1500 ton, verdeeld over vijf ladingtanks.
Dit is mogelijk doordat het leeggewicht van dit schip ongeveer 10 procent lager ligt dat van vergelijkbare 85-metertankers. Deze reductie van gewicht heeft onder meer te maken met gebruik van de sterkere staalsoort DM36, dat een dunnere uitvoering van bepaalde cascodelen mogelijk maakt.

Daar staat tegenover dat het brandstofverbruik juist lager ligt, onder meer dankzij het uitgekiende ontwerp van het onderwaterschip in combinatie met voortstuwing door twee zeer lichte Volvo Penta-motoren van slechts 500 pk per stuk. Bijkomend voordeel: mocht er eens een motor stuk gaan, dan is deze zeer snel en eenvoudig te vervangen.

 

Van Wijk

Onderaannemer Van Wijk Machine­fabriek en Scheeps­reparatiebedrijf leverde voor de Alemar het stuurhuis, de hefkolom en de 12 meter lange 2-tons auto­kraan. Van Wijk levert al een aantal jaren diverse producten voor nieuwbouwprojecten bij GS Yard. Denk hierbij aan autokranen, anker­lieren, spudpalen, hefkolommen en stuurhuizen.

“De samenwerking verloopt immer plezierig. Wij doen ons best om onze producten, voor zover mogelijk, af te stemmen op de specifieke wensen van de klant en we denken mee over de uitvoering zoals GS Yard die wenst. Die samenwerking verloopt naar tevredenheid”,
vertelt Rian van Wijk.  “Dat past helemaal bij ons bedrijf. Met een flexibele instelling proberen wij altijd tegemoet te komen aan de wensen van onze klanten.”

Klanttevredenheid

Oosterwaal zegt tevreden te zijn over het verloop van de bouw en de samenwerking met GS Yard. “Ik vond het vooral opvallend hoe snel de bouw verliep.”

Het casco ging op 14 december te water, waarna de afbouw in drieënhalve maand werd afgerond. De Sunrisetanker werd grotendeels standaard gebouwd, met als extra voorziening de genoemde thermische olie-installatie. Net als bij de overige schepen uit deze serie was het interieur wel maatwerk.

De proefvaart op dinsdag 20 maart verliep naar wens. Het is de bedoeling dat het schip op 6 april vertrekt van de werf. Wat de eerste bestemming wordt, is nog even de vraag.

tekst en foto’s: Jan Johan ten Have

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.