Trafuco breidt vloot uit met dubbelwandige bunkertanker

In Antwerpen is de Trafuco 9 gedoopt, de derde dubbelwandige tanker in de vloot van Trafuco NV. Het schip gaat in de haven van Antwerpen zeeschepen bunkeren met verschillende kwaliteiten smeerolie in opdracht van Total.

Het Belgische Trafuco, aanbieder van vervoersoplossingen voor vloeistoffen, containers en verpakte goederen, ontstond zo’n vijftig jaar geleden als kleine transportonderneming naast een petroleum­handel. Door organische groei en overnames breidde Trafuco steeds verder uit.

Atypisch

Het brede pallet van diensten dat naast de vervoersactiviteiten wordt aangeboden, maakt van Trafuco een atypisch vervoersbedrijf.
“Wij zijn voor veel klanten een one-stop-shop voor logistieke dienstverlening”, aldus CEO Marc Van den Broeck. “Naast het transport van vloeistoffen, containers en verpakte goederen bieden wij operationele, administratieve en logistieke ondersteuning aan. Denk aan (tijdelijke) opslag, containerbehandeling, carrosserieactiviteiten en douaneformaliteiten. We verhuren ook rollend materieel en bieden technische diensten aan zoals onderhoud, herstellingen en technische controle.”

Vanuit twee vestigingen in Antwerpen en één in Parijs richt Trafuco zich met name op de Benelux, Noord-Frankrijk en het Ruhr­gebied. Het bedrijf heeft 320 medewerkers (fte).

In samenwerking met de Vereniging voor Verkeersveiligheid zette Trafuco enkele jaren geleden een opleidingscentrum voor chauffeurs op. Aangeboden worden transportgerelateerde opleidingen ADR en code 95. Trafuco leidt ook mensen op tot vrachtwagenchauffeur door het laten behalen van rijbewijs CE en een aansluitende rijopleiding.

 

Alles in één hand

De Trafuco-vloot bestaat uit trucks, tankopleggers en -containers, huifwagens en containerchassis. Daarnaast heeft het bedrijf vijf binnenschepen.

De Trafuco 9 is de derde nieuwbouw in enkele jaren tijd. Ook in 2013 en 2014 nam Trafuco een nieuwe tanker in gebruik. De nieuwe Trafuco 9 gaat in de Antwerpse haven zeeschepen bevoorraden met smeerolie. Dat gebeurt in opdracht van Total.

“Het bunkeren van zeeschepen met smeerolie is een van onze specialiteiten. In deze nichemarkt generen wij zo’n 17 procent van onze omzet. Wij verzorgen voor opdrachtgevers de volledige coördinatie van de opdracht – tot en met de administratieve afwerking.”

“Alles is gecentraliseerd in één hand. Veiligheid, kwaliteit en flexibiliteit staan in onze dienstverlening voorop.”

 

20 dedicated tanks

De Trafuco 9 is een ADN C-gesloten tanker. Het schip is 73 meter lang en 9,60 meter breed. Het maximale laadvermogen bedraagt 1.500 ton. Daarmee is de Trafuco 9 drie keer zo groot dan de nieuwe tanker die het bedrijf in 2013 liet bouwen.

Het schip heeft twintig tanks met allemaal een separatieleiding. Dit voorkomt contaminatie. De 22 meter lange bunkermast heeft een hijsvermogen van 1.000 kilo. Het casco komt uit Servië en is afgebouwd bij De Groot Diesel Marine Service in Dordrecht.

De doop bij de Ark in Antwerpen op 11 november werd bijgewoond door zo’n 200 vertegenwoordigers uit de transport en logistiek. Na de zegening door aalmoezenier Renders Pablo mocht Ineke David de tanker dopen. Zij is de schoondochter van Marc Van den Broeck.

tekst: Sarah De Preter
foto: Trafuco




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.