Twee nieuwe gastankers voor Imperial Gas Barging

Imperial Gas Barging heeft twee nieuwe gastankers: de Imperial Gas 92 en de Imperial Gas 93. De gespecialiseerde Duitse rederij zet ze in voor het transport van LPG (Liquefied Petroleum Gas) en andere onder druk vloeibaar gemaakte gasproducten.

De doop van de twee schepen vond plaats in Duisburg. In aanwezigheid van circa honderd gasten wensten Barbara Hoyer en Els Engelbert van Bevervoorde-Meilof de nieuwe aanwinsten een behouden vaart.

De doopmoeders vertegenwoordigden klanten van Imperial Gas Barging. Hoyer, die de Imperial Gas 92 doopte, is vice president regional Supply Chain Services Europe bij BASF SE. Engelbert van Bevervoorde-Meilof, die de champagne aan de Imperial Gas 93 opofferde, is echtgenote van Ben Engelbert van Bevervoorde. Hij is senior manager Sourcing & Contracting van SABIC Europe.

De Imperial Gas 92 en de Imperial Gas 93 zijn 110 meter lang en 11,45 meter breed. Ze beschikken over zes ladingtanks. Het laad­volume is per schip 2.856 kubieke meter.

De zusterschepen zijn in de plaats gekomen voor twee oudere gastankers, die buiten dienst worden gesteld. Imperial Gas Barging beschikt over zeventien gastankers.

 

Nieuwe maatstaven

“De nieuwe schepen zetten nieuwe maatstaven op het gebied van energie-efficiëntie en draagvermogen. Ze verbruiken beduidend minder brandstof dan hun voorgangers”, aldus Anke Bestmann. Zij is directeur van Imperial Gas Barging.

Het bedrijf is onderdeel van Imperial Logistics International, dat op zijn beurt een 100 procent dochter is van het Zuid-Afrikaanse concern Imperial Holdings Limited. Imperial Logistics heeft zijn hoofdkantoor in Duisburg en in totaal 170 vestigingen. Er werken circa 9.000 mensen. De jaaromzet bedraagt 1,6 miljard euro.

De schepen zijn uitgerust met een dubbele roerpropelleraandrijving van Veth Propulsion. Deze Z-drives, waarbij roer en propeller in één unit zitten, hebben volgens Bestmann niet alleen minder brandstof maar ook minder onderhoud nodig.

Gegevens van de voorstuwingslijn, zoals verbruik, snelheid, belas­ting, toerental en temperatuur van de uitlaatgassen worden digitaal en via de cloud aan de rederij doorgegeven. Zodoende heeft de technische afdeling alle actuele informatie beschikbaar en kan bijvoorbeeld het onderhoud doelgericht en preventief worden gepland.

Doopmoeders Els Engelbert van Bevervoorde-Meilof (links) en Barbara Hoyer (2e van rechts), poseren met kapiteins Kay Müter (links/Gas 93) en Uwe Kiwitt (Gas 92). In het midden Anke Bestmann, directeur van Imperial Gas Barging. (foto’s Imperial Gas Barging)

Waterzuivering

Bij beide, dubbelwandige, schepen is de scheepsromp voorzien van een Scheldehuid, zodat de lading bij een onverhoopte aanvaring extra beschermd is. Vuil water wordt aan boord met een waterzuiveringsinstallatie gereinigd.

Het casco van de Imperial Gas 92 is op een Poolse werf gebouwd: Plocka Stocznia Rzeczna in Plock. Dat van de Imperial Gas 93 kwam van MD Constructions uit Rotterdam. De afbouw werd vervolgens verzorgd door VEKA Group. Dat gebeurde op VEKA’s werf in Lemmer.

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.