Wärtsilä levert complete LNG-voortstuwingstrein voor RPG Stockholm

In 2016 heeft de EU de nieuwe emissie-eisen vastgesteld waaraan de binnenvaart vanaf 2020 voor nieuwe motoren moet gaan voldoen. Dat houdt in dat men in geval van dieselmotoren niet ontkomt aan nabehandelingssystemen als een SCR-katalysator en roetfilter. Mede daarom legt Wärtsilä onder meer de focus op LNG als alternatieve brandstof, waarbij voor de binnenvaart is gekozen voor dual fuel. In feite zijn dit gasmotoren, want het verbruik is circa 97 procent LNG en een extreem laag percentage van 3 à 4 procent gasolie als pilot fuel.

Wärtsilä loopt met de innovatieve 6-cilinder W20-DF dual fuel-­motor voorop, zeker gezien een recente methane slip reduction upgrade, waarbij de methaanslipreductie op minder dan 6 gram per kWh komt. Hiermee is de nieuwe Stage V-norm wat betreft methaanslip en fijnstof al bereikt.

De innovatieve ontwikkelingen bij Wärtsilä zijn niet te stoppen en het bedrijf is inmiddels in een vergevorderd stadium met de ontwikkeling van 100 procent elektrisch varen voor bijvoorbeeld kanaalschepen, waarbij de accu’s kunnen worden uitgewisseld (battery containers) dan wel inductief (draadloos) kunnen worden bijgeladen. Mede dankzij de innovaties van Wärtsilä lijkt nog groener varen binnenkort mogelijk.

 

Overschakelen

Het schetst dan ook geen verbazing dat de in opdracht van Plouvier Transport uit Antwerpen bij VEKA afgebouwde tanker RPG Stockholm is voorzien van de Wärtsilä W20 DF-hoofdmotor. De Stockholm is na de Stuttgart en de Bristol de derde 110 meter lange tanker in een serie van vijftien, die in charter voor Shell Trading Rotterdam gaat varen.

Wärtsilä levert voor de vijftien tankers de complete voortstuwingstrein. Bram Kruyt, directeur Wärtsilä Inland Water Ways (IWW), zegt daarover: “Daardoor ligt alle verantwoordelijkheid in één hand en bij storing heeft de opdrachtgever maar met één partij te maken. Mocht zich onverhoopt een gasstoring voordoen, dan schakelt het systeem automatisch binnen een seconde over op diesel, zonder verlies van vermogen en snelheid.”

“De 60 m3 grote LNG-tank staat, zoals eigenlijk normaal is, in het voorschip zodat er het minste lading­verlies is. Vanuit de tank gaat het gas via een gas valve unit naar de W20 DF. Deze hoofd­motor is dubbelwandig en mag daardoor in een normale machinekamer staan. Van nature houdt een gasmotor niet van een wisselende belasting. Wij hebben dat in onze vestiging in Drunen opgelost en een intelligent controlesysteem ontwikkeld waarbij maximaal gebruik gemaakt wordt van de sterkte van de motor.”

 

LNGPac

Over de voortstuwingstrein vertelt Bert Kooijman, projectmanager bij Wärtsilä: “De complete installatie bestaat naast de hoofdmotor uit een Masson-keerkoppeling (4,390:1/273,3 rpm), een door ons in samenwerking met Cryonorm ontwikkeld LNGPac-brandstofsysteem en een Wärtsilä-schroef met een diameter van 1.900 millimeter, die is geplaatst in een HR-straalbuis.”

“Bijzonder daarbij is ons 24/7-serviceconcept; met het geleverde Wärtsilä Operation Interface System (WOIS) kunnen wij op afstand het motormanagementsysteem en alle gas gerelateerde componenten uitlezen. Dat betekent dat we live in een schip kunnen meekijken en in veel gevallen de problemen op afstand kunnen oplossen. Dat is ook prettig voor de bemanning omdat die moet wennen aan het nieuwe systeem.”

Op het vlak van de LNG-infrastructuur zijn er ook positieve ontwikkelingen. Truck-schip-bunkering zal geleidelijk worden vervangen door momenteel in aanbouw zijnde bunkerstations en bunkerschepen.

 

Elektrisch varen

Bram Kruyt zegt tot besluit: “De komende jaren komt er een mix van brandstoffen tot stand, maar vooralsnog is LNG de enige brandstof die geschikt is voor lange vaartrajecten, zoals de Rijnvaart.”“Stage V is de zwaarste norm wereldwijd en daardoor blijven de ontwikkelingen doorgaan. In Noorwegen waren we betrokken bij de modernisering van de 85 meter lange ferry MF Folgefonn. Deze veerboot kan 100 procent elektrisch varen dankzij lithium-ion-batterijen, die inductief worden opgeladen.”

“Een andere noviteit is dat deze ferry met behulp van een geavanceerd computersysteem, zonder bemoeienissen van de kapitein, kan afmeren. In de praktijk blijkt alles uitstekend te functioneren.”
“Het elektrisch varen zou ook zeer goed mogelijk zijn voor bijvoorbeeld kanaalschepen. Zo helpen we met Wärtsilä mee aan een groenere en duurzamere maritieme wereld waarin straks ook elektrische binnenvaartschepen een rol gaan spelen.”

 

tekst: Jan Hoek
illustraties: Wärtsilä




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.