We zijn zo goed

Er zijn meer faillissementen in de binnenvaart dan vorig jaar. De NOS belde het BVB om een verklaring en Wilco Volker van het BVB gaf die verklaring.
Het gaat slecht in de binnenvaart door de scheve verhouding tussen vraag en aanbod als gevolg van de crisis en de overcapaciteit aan schepen, maar het aantal faillissementen valt nog wel mee omdat de banken er ook niks voor kopen als schippers failliet gaan, want dan devalueert de hele vloot. Bovendien is er licht aan het einde van de tunnel, dus het is ook wel de moeite waard om de binnenvaart aan de gang te houden. We zullen in de toekomst die prachtige vloot hard nodig hebben om de groei van het goederenvervoer op te kunnen vangen, zeker als ook nog eens die Tweede Maasvlakte eenmaal op volle toeren draait.
Dit is geen woordelijke weergave van wat hij zei, maar het komt er wel zo’n beetje op neer. Het is voor de binnenvaart ook een bekend verhaal. En het is de waarheid.
Dat werd door enkele Twitteraars niet op prijs gesteld. Wilco had die zendtijd moeten gebruiken om de binnenvaart te promoten. Jong-BLN vond zelfs dat de binnenvaart zich in een hoek liet drukken. De vraag was door de NOS op een humoristische toon gesteld: ‘Kunnen de schippers het hoofd niet boven water houden?’ Probeer dan maar eens een serieus verhaal te houden. In de auto staat bijna altijd Radio 1 op en ik vind het vaak interessant. Alleen erger ik me aan de parmantige woordvoerders van bedrijven, die onverstoorbaar hun verhaaltje afdraaien zonder in te gaan op de vraag. Dan weet je dat je besodemieterd worden. Maar goed, de mensen die dus kritiek hebben op het ware verhaal van het BVB, kicken kennelijk op gelikte promoverhaaltjes. Die kunnen hun hart ophalen bij de commerciële zenders, waar de reclameblokjes langer duren dan het programma zelf en helemaal volgestouwd zijn met ingestudeerde, gepolijste lariekoek. Ik ben toch zo blij dat de binnenvaart daar niet aan mee doet en gewoon eerlijk vertelt wat er aan de hand is. Jaja, is ook een geldkwestie dat weet ik, want reclametijd is duur en daar heeft de binnenvaart geen geld voor over. Ook een mooie boodschap: Goede wijn behoeft geen krans.

Michel Gonlag




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.