Antwerpen begint 1 oktober met centrale lichterplanning

De Antwerpse haven start op 1 oktober met de centrale lichterplanning. Dit project houdt in dat voortaan centraal de planning van los- en laadoperaties van binnenvaartschepen wordt gedaan voor de containerterminals van PSA, DP World en MPET.

Dat gebeurt met planningssoftware en het aanmeldsysteem BTS. “Eén centraal aanspreekpunt zal de planningscyclus vereenvoudigen en optimaliseren wat het bundelingsproject ten goede komt aangezien er een nauwe afstemming zal zijn tussen de centrale planningcel en de consolidatiehubs”, aldus Havenbedrijf Antwerpen.

De maatregel is een van de onderdelen waarmee Antwerpen de mobiliteit wil verbeteren. Een jaar geleden kondigde het Havenbedrijf Antwerpen aan om, samen met alle betrokken partijen, de mobiliteit in en om de haven te verbeteren. Met de week van de Mobiliteit voor de deur, wordt de balans opgemaakt. Een van de doelstellingen is de modal split te wijzigen ten gunste van vervoer over water. Het binnenvaartaandeel zou moeten groeien van 38 naar 42 procent.

 

Bundeling van volumes

Het actieplan voor de containerbinnenvaart – dat de Antwerpse havengemeenschap eerder dit jaar opstelde – draait om drie pijlers: planning en samenwerking, bundeling en digitalisering. “Het samenspel van al deze maatregelen moet zorgen voor een optimalisatie van de containerbinnenvaart en een efficiëntieverhoging voor alle ketenpartners.”

De centrale lichterplanning is een van de projecten die dit najaar van start gaan. Op 5 november begint een pilot rond de bundeling van kleine containerbinnenvaartvolumes. Vanaf dan mogen binnenvaartschepen alleen nog met minimaal 30 moves per keer (lossen en laden bij elkaaropgeteld) de deepsea-terminals in Antwerpen aandoen.




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.