EBU en ESO richten IWT Platform op van (uw!) reservefonds [OPINIE]

Meten aan de pijp is een goed plan. Maar de vergroeningskosten komen bovenop andere verplichte – en vaak zinloze – investeringen. En weer horen we over het oprichten van een fonds: nu een fonds om te vergroenen?

Het zal toch niet zo zijn dat daar weer de binnenvaartschippers voor op moeten draaien? Wat is er met het door schippers volgestorte reservefonds gebeurd, EBU en ESO? Dat voormalige ‘sloopfonds’ waaraan schippers verplicht waren te betalen, en dat nooit buiten de schippers om een andere bestemming mocht krijgen dan waar het voor bedoeld was. Hebben we het geld teruggezien in de vorm van pensioenen of maatregelen om de overcapaciteit tegen te gaan, of een meer transparante markt te verkrijgen? Welnee!

‘Schippers’organisaties waarbij de vertegenwoordiging niet uit schippers bestaat, hebben hun hand gelegd op miljoenen opgebracht door de schipper. We zien in de media hoe trots men is op het – van de schippers betaalde – platform dat hiermee opgericht is. Hebben ESO en EBU aan de schippers gevraagd wat men wilde dat er met hun geld gedaan werd? Ik heb ze niet gehoord.

En hoe gaat dit platform ingezet worden wetende dat er bij EBU en ESO nauwelijks/geen particuliere schippers zijn die meepraten?

ASV heeft (toen er sprake was van deze graai uit de kas) voorgesteld dat geld te gebruiken voor vergroening van schepen, waar alle schepen makkelijk gebruik van kunnen maken (bijvoorbeeld zonnepanelen). Maar in plaats van het, in welke vorm dan ook, terug te geven aan de rechtmatige eigenaren van dat geld, zien we dat ‘anderen’ voor de schippers gaan bepalen wat goed voor hen is, nu via het IWT Platform.

Alweer! De coördinator van het IWT (International Waterway Transport) Platform, de heer Delmeire, is voormalig secretaris-generaal van de Europese VERLADERSORGANISATIE ESC en de president van het IWT platform is CBRB-voorzitter Paul Gorris. En nóg vraagt BLN-Schuttevaer aan de ASV waarom we toch uit de ESO zijn gestapt… De ASV zou medeplichtig zijn geworden aan een graai uit het reservefonds. Reden genoeg om daar niet aan mee te willen doen.

Nu is het aan de ASV om Kamerleden uit te leggen waarom schippers niet zitten te wachten op weer een fonds waar zij hun zuurverdiende geld in mogen storten en anderen gaan bepalen wat ermee gebeurt.

Sunniva Fluitsma,
woordvoerder ASV




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.