Eens over afbouw Wilhelminasluis

De ‘sluis der zuchten’, zoals veel schippers hem noemen, wordt afgebouwd. Aannemer Heijmans en provincie Noord-Holland sluiten een intentieovereenkomst voor de gezamenlijke afbouw van de Wilhelminasluis Zaandam. In 2020 zou de sluis weer volledig moeten functioneren.

De partijen hebben nadere afspraken gemaakt over de verdere planning en uitvoering van het project. Volgens de provincie worden de werkzaamheden aan de sluis in februari 2019 hervat. Het project is dan eind 2020 afgerond.

Over de technische uitvoering en planning van het project ontstond in 2014 verschil van inzicht. Nadat onderlinge gesprekken over onder meer ontwerp, voortgang en de bijbehorende kosten niet tot het gewenste resultaat leidden, besloten Heijmans en Noord-Holland de kwestie voor te leggen aan de Raad van Arbitrage voor de Bouw. De uitspraak, van 20 juni 2018, gaat nu nagekomen worden.

Breder en dieper

“Een groot deel van de werkzaamheden aan de sluis moet nog worden verricht”, vertelt Fabian Paardekooper. Hij is woordvoerder van Elisabeth Post, de Noord-Hollandse gedeputeerde voor Financiën, Verkeer, Vervoer en Zeehavens.

De sluishoofden moeten nog worden afgebouwd. De smalle toegangen van de sluis worden verbreed en de hele sluiskolk wordt verdiept en krijgt nieuwe kades. Verder worden ook de bruggen en brugkelders vernieuwd. Voor de scheepvaart betekent dit dat de maximale breedte vanaf het voorjaar 2019 wordt beperkt tot CEMT-klasse IV (maximaal 86 x 9,50 meter).

Bloktijden voor scheepvaart

In 2019 moet de scheepvaart rekening houden met twee periodes waarin passage alleen tijdens bloktijden mogelijk is.  Naar verwachting is de Wilhelminasluis In het voorjaar van 2020 gedurende acht weken volledig gestremd. In het najaar van 2020 is de nieuwe schutsluis met een doorvaartbreedte van 14 meter, een kolklengte van circa 156 meter en een drempeldiepte van 4,70 meter gereed. De definitieve planning met exacte data volgt nog en zal worden gecommuniceerd zodra bekend.

Regiovertegenwoordiger BLN-Schuttevaer Andries de Weerd is blij met de afbouwplannen. Al levert het hem veel werk op; de stremmingen worden aangepast op andere stremmingen om de route – al is het via omvaren – open te houden. “We zouden rond Sail 2015 door de nieuwe sluis kunnen varen, dat wordt nu na Sail 2020.”

Nieuwe methode

Er is een nieuwe werkmethode: de fundering is met een schip in de sluis te maken. Hierdoor zou met bloktijden gewerkt kunnen worden in plaats van dat er een langere stremming nodig is. De Weerd heeft onder de schippers al rondgevraagd. ”Het lijkt erop dat zij liever bloktijden hebben dan extra stremmingen in één keer. Je hoeft dan niet om te varen.” Daarnaast zal er een aantal breedtebeperkingen zijn.
Het oponthoud sinds 2014 zorgde ervoor dat bedrijven in de regio met kleinere schepen hun lading moesten laten brengen. De schutcapaciteit was minder in de afgelopen jaren. De Weerd kan geen bedrag van de schade voor het bedrijfsleven noemen, maar verwacht dat die best groot kan zijn. “We zijn er nog lang niet”, zegt de Weerd. “Een dezer dagen gaat de Koopvaardersschutsluis ook aangepakt worden: die is ook aan vervanging toe.”

tekst: Evert Bruinekool
foto: De Wilhelminasluis vóór de start van de werkzaamheden. (archieffoto E.J. Bruinekool)




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.