ELV kan nóg 25 jaar vooruit

De ELV bestaat 25 jaar. Dat jubileum vierde de Europese Logistieke Vervoerderscoöperatie donderdag 8 november met medewerkers, collega’s uit de binnenvaart en met klanten aan boord van het mps Inspire, dat vanuit thuishaven Dordrecht een vaartocht maakte.

Tata Steel is klant van het eerste uur. Pieter van Tongeren, directeur Outbound Logistics Supplychain (uitgaande logistiek), overhandigde ELV-directeur en -bevrachter Henk Schipper een ets van het Hoogovens-complex in IJmuiden. Hij gaf het cadeau “uit dankbaarheid voor al het goede dat jullie hebben gedaan en nog gaan doen.”

Van Tongeren hoopt dat de samenwerking ook voor de komende 25 jaar blijft bestaan. “Wij gaan door met de ELV; wat jullie doen past ons goed. Voor het transport naar Frankrijk past de scheepsgrootte bij ons product: kleine en middelgrote schepen zijn heel lelangrijk voor ons distributienetwerk.”

 

Dialoog

De logistiek directeur bracht in herinnering hoe de gespannen de relatie tussen verladers en schippers in het verleden was. “In de vorige eeuw was er vooral strijd. Van mijn voorgangers weet ik over de blokkade van het Noordzeekanaal, gericht tegen Hoogovens. Nu gaan we met elkaar de dialoog aan en ontwikkelen we samen een beter product. Dát is de toekomst.”
“Van de 7,5 miljoen ton die we vanuit IJmuiden te vervoeren hebben, gaat ruim 3 miljoen ton over water. Ik wil de coöperaties complimenteren met hoe ze dat uitvoeren.”

 

Beter perspectief

De ELV werd in 1993 opgericht nadat duidelijk werd dat de evenredige vrachtverdeling (toerbeurt) en de schippersbeurzen definitief zouden verdwijnen. “We wilden een betere positie voor de schipper én een beter product voor de verlader, met als doel een beter perspectief voor onze schepen”, blikte Henk Schipper terug. Hij stond samen met Johnny Scholten, die ook de eerste voorzitter was, aan de wieg van de coöperatie. Veertig andere schippers deden mee.

Henk Schipper bekende destijds niet gedacht te hebben dat de ELV na 25 jaar nog zou bestaan. Hooguit tien jaar keken de initiatiefnemers vooruit. De geplande aanleg van de Seine-Schelde-verbinding zou de markt waarschijnlijk helemaal overhoop gooien… Zouden kleine schepen dan nog een functie hebben in de vaart op Frankrijk? Het nieuwe kanaal is er nog steeds niet en inmiddels is iedereen het erover eens dat kleine schepen onmisbaar zijn. Nu ziet Henk Schipper de ELV nog minstens 25 jaar bestaan. “Maar ik denk dat ik dan gestopt ben; ik ga lekker biljarten.”

 

Bijna honderd schepen

Vandaag de dag zijn bijna honderd schepen uit Nederland, België, Frankrijk en Duitsland aangesloten bij de ELV, voornamelijk (verlengde) spitsen en canal-du-nord-schepen. Het gezamenlijk laadvermogen is ruim 50.000 ton.

De ELV focust vooral op de vaart tussen Nederland en Frankrijk/België. Er worden ook schepen van niet-leden bevracht. Voor de administratie en bevrachting van grotere schepen werkt de coöperatie nauw samen met Aqua Navis, dat op hetzelfde adres in Dordrecht is gevestigd en ook geleid wordt door Henk Schipper.

foto: Pieter van Tongeren (links) overhandigde Henk Schipper het kunstwerk voor op het ELV-kantoor.

Lees meer over het jubileum van de ELV in De Binnenvaartkrant van 20 november 2018.

 

 

 

 

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.