“Geen moment spijt van keuze voor FLEX Tunnel”

De Rhenus Duisburg werd in 2015 als eerste schip uitgerust met een FLEX Tunnel van Van der Velden. Rederij Rhenus PartnerShip zet dit 110 meter lange schip in om met drie duwbakken kolen van havens in het ARA-gebied naar de Lünense haven in het Duitse Ruhrgebied te transporteren.In een recent interview voor het online Damen Magazine vertelt Herbert Berger, managing director van Rhenus Schiffsmanagement, over de ervaringen met deze innovatie van Van der Velden, dat tegenwoordig onderdeel is van Damen Marine Components.

Hij beschikt over gegevens van ontwerp, tonnage, reistijd en brandstofverbruik van meer dan 200 reizen. Het verbruik kan worden ​​vergeleken met dat van het identieke zusterschip Rhenus Lünen. Dat is niet voorzien van een FLEX Tunnel en het vaart met dezelfde belading en op dezelfde route.

Van der Velden FLEX Tunnel

Het basisconcept van de Van der Velden FLEX Tunnel geeft de mogelijkheid om de tunnel in- en uit te klappen. Het systeem kan vlak in de scheepsromp worden geklapt. Dit verlaagt de totale scheepsweerstand en verhoogt de efficiëntie.

Een schip dat in ondiepe wateren vaart, kan de tunnel inzetten voor voldoende waterstroom naar de schroeven, die hierdoor efficiënter werken. Dit betekent dat schepen die zijn uitgerust met de uitklapbare tunnel in ondiepe wateren langer uit de voeten kunnen dan andere schepen.

De uitgeklapte tunnel sluit naadloos aan op de straalbuis en stopt eventuele valse luchtinfiltratie tussen buis en tunnel. Bovendien is de FLEX Tunnel ongeveer een derde korter dan een conventionele tunnel. Door toepassing van de flexibele tunnel kan het volledige scheepsontwerp beter worden afgestemd op het operationele profiel en vaargebied van het schip.

 

Hoe tevreden bent u over het algemeen met de Van der Velden FLEX Tunnel?
“De FLEX Tunnel geeft een enorme sprong in realiseren van brandstofbesparing op binnenvaartschepen. Het behalen van directe brandstofbesparing met slechts één extra onderdeel is meestal niet succesvol, maar met het FLEX Tunnel-systeem zien we door slechts op één knop te drukken direct 9 procent brandstofbesparing. Het is een onderhoudsvrij systeem, wat resulteert in positievere onderhoudskosten. Tot nu toe (vanaf 2015) hebben we geen problemen gehad – de FLEX Tunnel is altijd betrouwbaar geweest.”

Hoe ging het deze zomer met de lage waterstanden?
“Ik heb nog nooit zulke lage waterstanden in de Beneden-Rijn gezien, in vergelijking met 2003, hebben we dit jaar een zeer lange periode van lage waterstanden gehad. Deze startten in juli en duurden gedurende de zomermaanden. Dit betekende dat belading van 2,80m niet langer mogelijk was. Hoewel dit uniek was, zal dit naar mijn mening in de toekomst geen uitzondering zijn.
Met een diepgang van 2,30m en minder blijft de FLEX- Tunnel uitgeklapt tijdens de geladen reis. Daardoor worden de hoofdmotoren met minder vermogen ingezet. Te veel vermogen veroorzaakt trillingen in het achterschip van de boot.”

Wat waren de laagste waterstanden waarin je nog steeds kon varen?
“Op de route Rotterdam-Lünen konden zowel de Rhenus Duisburg als de Rhenus Lünen in bedrijf worden gehouden. Echter bij een diepgang van 1,50m vond de kapitein varen met drie duwbakken niet langer efficiënt.”

En wat houdt dit in termen van laadcapaciteit in?
“Tot nu toe was de laagste geladen diepte 1,55m. 1700 ton vracht kon nog worden vervoerd met drie duwbakken. Bij normale waterstanden kan deze tonnage worden vervoerd met slechts één duwbak.”
 

Kunt u ons cijfers geven met betrekking tot het brandstofverbruik?
“In de dagelijkse praktijk vertoont de Rhenus Duisburg, in vergelijking met het zusterschip Rhenus Lünen, op de route van Rotterdam naar Wesel gemiddeld 11% brandstofbesparing. Dit komt overeen met een besparing van 277 ton CO2 per jaar.”
 

Rekening houdend met deze resultaten, voldoet de Van der Velden FLEX Tunnel aan uw verwachtingen?
“Volmondig, ja. De basis voor onze beslissing om de FLEX Tunnel voor de Rhenus Duisburg te overwegen, waren de onderzoeken bij DST (Development Centre for Ship Technology and Transport Systems) evenals het vertrouwen en de moed om voor een nieuwe innovatie te gaan, er waren destijds namelijk geen empirische resultaten beschikbaar. De logische conclusie uit de rapporten, de probleemloze instroom naar de schroeven en het gebruik van een grotere propeller, heeft uiteindelijk ons de knoop doen doorhakken. De FLEX Tunnel voldoet aan mijn verwachtingen, wij hebben geen moment spijt gehad van onze keuze voor dit innovatieve product.”

In welke situaties zou u de Van der Velden FLEX Tunnel aanbevelen?

“De FLEX Tunnel laat in vrijwel alle vaarroutes zijn voordelen zien. In kanalen heeft de kapitein van het schip bijvoorbeeld geen verschil gezien wanneer de FLEX Tunnel in- of uitgeklapt was. Omdat kanalen een beperkte snelheid vereisen, wordt verwacht dat besparingen in deze situatie nihil zullen zijn. Dit komt overeen met het ontwerpdoel. Kortom, de FLEX Tunnel heeft zijn voordelen op alle stromende wateren. Bovendien, tijdens gebruik op rivieren, zijn de voordelen groter.
Er moet aandacht worden besteed aan de configuratie van het achterschip, inclusief de FLEX Tunnel en de schroefmaat op basis van het beoogde vaargebied van het schip. Voor de Rhenus Duisburg hebben DST Duisburg en Damen Marine Components voor ons een optimale oplossing gevonden.”

foto boven: Damen MC




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.