HES International bouwt nieuwe tankterminal op Maasvlakte

HES International ontwikkelt een tankterminal voor de op- en overslag van olieproducten en biobrandstoffen op de Hartelstrook, aan de zuidzijde van de Mississippihaven op Maasvlakte 1. BP wordt de eerste klant. Er komt een pijpleidingverbinding met de BP-raffinaderij elders in de haven.

De HES Hartel Tank Terminal wordt een onafhankelijke opslagterminal waar naast BP ook andere klanten olieproducten op- en over kunnen slaan.

Op het terrein van 27 hectare komen 52 tanks met een capaciteit van circa 1,3 miljoen m3. Het Havenbedrijf Rotterdam bouwt een kade van 1.100 meter voor drie grote of vijf kleinere zeeschepen. In de Hudsonhaven komen negen aanlegplaatsen voor de binnenvaart.

 

Concurrentiepositie van Rotterdam

“Met de ontwikkeling van deze state-of-the-art-terminal speelt HES International in op de langetermijnwensen van klanten”, aldus Jan Vogel, CEO van HES International. “Tegelijkertijd realiseren we onze ambitieuze groeiplannen. Samen met de uitbreidingen op onze andere terminals, wordt onze positie als één van Europa’s belangrijkste bedrijven in de op- en overslag van droge en natte bulkproducten door de ontwikkeling van deze terminal verder versterkt.”

“De investering van HES International past in de trend dat grote internationale spelers Rotterdam zien als een strategische locatie en daarom hier investeren en hun activiteiten concentreren. Daar zijn we blij mee, want die concentratie van activiteiten zorgt voor meer efficiency en dus een lagere footprint. Tegelijkertijd versterkt dit de concurrentiepositie van Rotterdam”, zegt Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam.

“Deze nieuwe terminal past in onze strategie om tijdens de energietransitie zowel de bestaande sectoren in onze haven te blijven ondersteunen als ook nieuwe industrie tot ontwikkeling te brengen.”

Pijpleidingen en schepen

Op de terminal worden zogenoemde ‘clean petroleum products‘ opgeslagen, zoals diesel, gasolie en benzine. Ook wordt het op de terminal mogelijk om producten te mengen en additieven toe te voegen. De tanks variëren in grootte van 5.000 tot 50.000 m3 en zijn geschikt om verschillende producten in op te slaan.

Aan- en afvoer zal deels via pijpleidingen plaatsvinden, maar vooral via schepen. Aan de kade kunnen alle maten zeeschepen afmeren, ook VLCC’s (Very Large Crude Carriers) met een diepgang van 21 meter.

 

Honderden miljoenen euro’s

De afgelopen jaren is de overslag van olieproducten in Rotterdam sterk toegenomen. In twintig jaar tijd is het volume bijna vervijfvoudigd tot ongeveer 90 miljoen ton. Ontwikkelingen als de HES Hartel Tank Terminal laten volgens Havenbedrijf Rotterdam zien dat deze trend, zeker voor clean petroleum products, nog niet ten einde is.

De investeringen in de terminal en de nautische infrastructuur bedragen samen enkele honderden miljoenen euro’s. Na ingebruikname is de terminal 24/7 operationeel en biedt deze aan ongeveer honderd mensen werk.

De afgelopen maanden zijn er al twee informatieavonden voor bewoners van het nabijgelegen Oostvoorne geweest. De komende periode staat in het teken van de vergunningprocedures. De terminal moet voldoen aan zeer hoge eisen op het gebied van veiligheid en milieu. Volgens de planning wordt de terminal in 2018 en 2019 gebouwd en zal hij eind 2019 gereed zijn.

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.