Hessens verkeersminister eist onmiddellijke start Rijnverdieping

Tijdens een bezoek aan de containerterminal van Contargo Rhein-Main in Gustavsburg heeft Tarek Al-Wazir, verkeersminister van de deelstaat Hessen, de politiek in Berlijn opgeroepen om onmiddellijk met de verdieping van de Midden-Rijn te beginnen.

De groene politicus Al-Wazir bezocht de terminal in de week voorafgaand aan de deelstaatverkiezingen in Hessen, die op 28 oktober plaatsvonden en waarbij Bündnis 90/Die Grünen een goed resultaat boekten. Het is zelfs mogelijk dat Tarek Al-Wazir minister-president van Hessen wordt. De groene verkeersminister staat bekend om zijn realistische kijk op mobiliteit en goederenvervoer. Eerder dit jaar ondertekende hij samen met de deelstaten Baden-Württemberg, Rijnland-Palts en Noordrijn-Westfalen een resolutie over de verdieping van de Midden-Rijn tussen Wiesbaden en St. Goar.

Dit project uit het Bundesverkehrswegeplan 2030, dat nog in de planfase zit, mag volgens Al-Wazir niet op de lange baan worden geschoven. Er moeten zes knelpunten worden weggewerkt om op het hele traject een vaargeuldiepte van 2,10 meter te hebben. De kosten-batenverhouding van de vaargeulverdieping bedraagt 1:30. Geen enkel ander project uit het Bundesverkehrswegeplan levert volgens Al-Wazir meer op dan de Rijnverdieping. “De capaciteit tussen Rotterdam en Bazel zou in één klap met 10 procent toenemen. Beter kan men zijn geld niet investeren.”

Extreem laag water

Het bezoek van Al-Wazir aan de terminal in Gustavsburg was meer dan alleen een verkiezingsuitstapje. De minister nam ruim de tijd voor een rondleiding over de terminal en een gesprek met Christian Eichmeier, managing director van Contargo Rhein-Main GmbH. Hij kon met eigen ogen zien hoe zelfs het water in de Main-monding zo laag staat dat de zandbanken zichtbaar zijn. Als gevolg van het laagwater op de Rijn zijn de overslagvolumes op de terminals Gustavsburg en Koblenz van Contargo Rhein-Main fors gedaald. Op deze terminals vindt dan ook vrijwel uitsluitend binnenvaartoverslag plaats.

Daarentegen heeft de terminal in de oostelijke haven van Frankfurt ook veel spoorvervoer, waardoor de problemen in de binnenvaart makkelijker kunnen worden opgevangen. Al-Wazir uitte zijn bezorgdheid over de stagnatie van de Rijnvaartvolumes, terwijl het totale goederenvervoer in Duitsland groeit.

Inmiddels is de waterstand weer lichtjes gestegen, maar volgens Eichmeier blijft de situatie kritiek. “Schepen kunnen nog steeds niet volledig afladen. We leven van dag tot dag en moeten per transport zorgvuldig overleggen met onze collega’s in Nederland welk schip we gaan inzetten.”

foto: Tarek Al-Wazir bezocht de Contargo-terminal in Gustavsburg. (foto regering Hessen)




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.