PVV steunt ASV in strijd tegen belemmerende regels

Het boetebeleid waar de binnenvaart last van heeft, moet drastisch aangepast. Tweede Kamerlid Roy van Aalst van de PVV wacht de evaluatie door ILenT af, maar zodra die in Den Haag behandeld wordt, weet hij zijn standpunt al: “De binnenvaart is een hardwerkende sector. Val die niet lastig en houd je bezig met belangrijker zaken.”

Dat zei Van Aalst zaterdag 22 september tijdens de najaarsvergadering van de ASV in Rotterdam. Hij zit sinds anderhalf jaar in de Tweede Kamer en is daar voor zijn partij woordvoerder voor Infrastructuur en Waterstaat én voor binnenvaart. De ASV vindt bij hem een gewillig oor, vertelde woordvoerder en oud-voorzitter Sunniva Fluitsma, bijvoorbeeld voor het behoud van kleine schepen, de strijd tegen de strengere technische voorschriften van de CCR en toen GroenLinks met het voorstel kwam voor een verbod op bellen tijdens het varen.

Steeds meer partijen in de Tweede Kamer maken zich sterk om de binnenvaart overeind te houden, aldus Van Aalst. “Bijvoorbeeld als het gaat om die CCR-regels. De PVV is sowieso niet blij met Europese regels. Helemaal niet als ze de binnenvaart om zeep helpen. De huidige minister is ook bereid om zich daarvoor in te zetten. op de weg hebben we met steeds meer files te maken; daarom moet er meer lading over het water. De kansen liggen er en de ruimte is er.”

Ook Fluitsma is positief van Cora van de Nieuwenhuizen. In het gesprek dat de ASV deze zomer met de minister had, constateerde ze dat die “oprechte zorg heeft en zich niet verstopt. Ze vroeg wat ze nog kan doen?” Fluitsma heeft wel een antwoord: “Gewoon niet de onredelijke CCR-regels uitvoeren. Als andere landen de zwaardere technisch eisen bij inspecties niet toepassen, hoeft Nederland dat ook niet te doen. Dat is alvast een begin.”

 

Flevoland

Van Aalst werd 22 september vergezeld door partijgenoot Willem Boutkan, gemeenteraadslid  in Almere en Statenlid van Provincie Flevoland. Boutkan, die onder meer bij de Waterpolitie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft gewerkt, is nauw betrokken bij de binnenvaart (zo zeer zelfs dat hij donateur is van de ASV). Op Boutkans initiatief wordt binnenvaart alsnog opgenomen in de visie op duurzaam goederenvervoer waaraan de provincie momenteel werkt.

“95 procent van de export uit Flevoland gaat over de weg. Op 13 september is Flevokust officieel geopend; daardoor is de provincie nu eigenaar van een haven en containerterminal. Maar de focus op vervoer over water is naar buiten gericht. Wat binnen de polder mogelijk is, daar wordt niet naar gekeken. Dan denkt men alleen aan recreatievaart.”

Daar krijgt de binnenvaart juist met steeds meer beperkingen te maken, doordat schutlengtes van sluizen worden ingekort, met veiligheid als motief. Men is bang voor aanvaringen. “Maar negen van de tien keer dat dat gebeurde, kwam het door foute bediening of foute procedures”, zei Boutkan.

Hij wist Provinciale Staten er, in samenwerking met de ASV en BLN-Schuttevaer, toe te bewegen dat de Zuidersluis wordt voorzien van een aanvaarbeveiliging en langere schepen weer mogen schutten.




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.