Toch geen spoedige afschaffing van Duitse vaartrechten?

Het Duitse kabinet heeft het begrotingsontwerp 2019 aangenomen, maar daarin wordt met geen woord gerept over het afschaffen van de vaartrechten.

De SPD-politici Mathias Stein en Gustav Herzog, actief in het parlementaire comité binnenvaart, eisen dat verkeersminister Andreas Scheuer zijn belofte nakomt om de vaartrechten met ingang van 2019 af te schaffen. Anders krijgt de binnenvaart volgens Stein en Herzog niet de kans om haar transportcapaciteit tegen lagere tarieven aan te bieden, terwijl het spoor dit inmiddels wel kan. Herzog verwijst naar de ambitie van het kabinet om meer goederenvervoer van de weg naar het spoor en de vaarwegen over te hevelen. “Daarom hebben we in het regeerakkoord afgesproken deze beide vervoersmodi aantrekkelijker te maken.” Voor het reduceren van de spoortarieven trekt de Duitse regering dit jaar 175 miljoen euro uit en vanaf 2019 jaarlijks 350 miljoen euro.

De onderhandelingen over het afschaffen van de vaartrechten waren niet op tijd rond om nog in de begroting voor 2018 te worden meegenomen. Nu blijkt dit dus ook niet in de begroting van 2019 te staan. Volgens Stein en Herzog zendt verkeersminister Scheuer hiermee een fout signaal uit naar de logistiek. Namelijk: verschuif je goederentransporten van de weg naar het spoor. Stein: “We willen in deze regeerperiode de binnenvaart versterken en werken aan een Masterplan voor de sector. De infrastructuur wordt opgeknapt, motoren worden vernieuwd en we willen vervoer over water economisch aantrekkelijker maken. Dat lukt alleen als de binnenvaart haar capaciteit goedkoper kan aanbieden en het heffen van vaartrechten wordt afgeschaft.”




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.