Vorig jaar minder ongelukken in Rotterdamse haven

Met 118 lag het aantal ongelukken in het Rotterdamse havengebied in 2018 lager dan een jaar eerder. Ten waren het er 129. Daaronder waren veertien ongevallen met of door de pleziervaart. “Rijkelijk veel voor zo’n kleine groep vaarweggebruikers. Daar willen we dit jaar wat aan doen”, zei Rijkshavenmeester René de Vries bij de presentatie van de cijfers op dinsdag 8 januari.

In 2018 deden 29.475 zeeschepen de Rotterdamse haven aan, bijna 200 minder dan vorig jaar. In totaal waren er bijna een miljoen scheepvaartbewegingen (zee- en binnenvaart samen). Op dat aantal zijn 118 incidenten niet veel.

 

Vijf ernstige ongelukken

Van de 118 ongevallen classificeerde de Rijkshavenmeester er vijf als ‘ernstig’. Dat waren er net zo veel als in 2012, 2013, 2014 en 2015, maar vier meer dan in 2016 en 2017. Twee incidenten springen eruit: de oliemorsing van de Bow Jubail en de aanvaring tussen een watertaxi en een sloep. Verder zonk een pleziervaartuig, liep een patrouillevaartuig aan de grond tijdens een proefvaart en raakte een vlet bijna klem tussen wal en schip.

‘Varen doe je samen’ is de naam van het landelijk platform voor veiliger beroepsvaart en recreatievaart. Het zou ook het credo kunnen zijn van het Rotterdamse nautische beleid voor 2019, stelde De Vries. “We gaan de gemeente helpen met het waarmaken van haar ambitie om meer te profiteren van de ligging aan het water en de recreatie- en passagiersvaart te promoten. Maar varen doe je wel samen.”

Hij lichtte er de aanvaring op de nieuwe Maas uit: “Afgelopen zomer werden we opgeschrikt door een incident tussen een sloep met passagiers en een watertaxi. Het was een ernstig ongeval en het had nog veel ernstiger kunnen zijn. In termen van risico vormen de passagiersvaart en recreatievaart een bijzondere categorie, omdat de mensen aan boord kwetsbaar zijn.”

 

Intensiever controleren

“De gemeente Rotterdam heeft ambitieuze plannen en als havenmeester draag ik daar graag aan bij”, vertelde De Vries. “De stad, de rivier en de scheepvaart moeten naast elkaar kunnen bestaan. Voor het Havenbedrijf is daarbij de veiligheid van primair belang.”

De havenmeester heeft conclusies getrokken uit een nieuwe risicoanalyse. Hij noemde onder meer dat de regelgeving voor snelheidsbeperking langs de oever en bij in- en uitvaren van havens beter tussen de oren van de vaarweggebruikers moet komen en het Havenbedrijf intensiever moet controleren op vaargedrag. Het gaat om basale regels als op elkaar letten, rekening houden met elkaar, netjes varen, recht oversteken, duidelijk zijn en uiteraard voldoen aan de verkeersregels.

foto: Op 23 juni 2018 deed zich een ernstige waterverontreiniging voor in de Derde Petroleumhaven nadat de Bow Jubail een steiger ramde. (archieffoto Media TV)




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.