Weer vijf miljoen voor subsidie duurzame scheepsbouw

De Tweede Kamer heeft dinsdag 4 december met een ruime meerderheid een amendement aangenomen om voor volgend jaar 5 miljoen euro te reserveren voor de Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS).

Dat maakt de weg vrij voor langjarige voortzetting van de SDS-regeling, waarover in het voorjaar van 2019 een besluit wordt genomen. Daarvoor voert het ministerie van Economische Zaken en Klimaat eerst nog een evaluatie uit van het effect van de subsidie in 2017 en 2018.

Het amendement op de begroting van het ministerie van Economische Zaken was ingediend door de Eppo Bruins van de ChristenUnie en Hayke Veldman van de VVD. Netherlands Maritime Technology (NMT) is blij met de steun voor het amendement. De brancheorganisatie blijft in overleg met het ministerie over de wens om de SDS-regeling permanent te maken.

Ontwikkelingsrisico’s

“De internationaal concurrerende en zeer innovatieve Nederlandse scheepsbouwsector zal deze regeling de komende jaren benutten om ontwikkelingsrisico’s bij duurzaamheidsinnovaties te ondervangen”, verwacht NMT. “Deze risico’s ontstaan doordat bij toepassing van nieuwe technologieën in schepen een sterke afhankelijkheid is van alle aspecten van het scheepsontwerp, terwijl de prestatie van het geheel pas na oplevering daadwerkelijk getest kan worden.”

Dit geldt zowel voor unieke schepen of eerste schepen van een serie (prototypes). Om deze reden is de subsidie ordergebonden en bedoeld om de scheepswerven te stimuleren een extra stappen te zetten in het verder verduurzamen van schepen.

Concurrentie

De effecten van de subsidie reiken verder dan de schepen waarop de innovaties als eerste zijn toegepast en waarvoor de subsidie wordt verschaft, aldus NMT, doordat “de daaraan verbonden risico’s beheersbaar zijn in de doorontwikkeling voor meerdere toepassingen en vervolgorders. Daarmee biedt de SDS een oplossing voor het knelpunt dat investeringen in schone technologie vanwege de moeilijke marktomstandigheden en de zware internationale concurrentie veel te traag op gang komen.”

Nieuwbouw en ombouw

De scheepvaart is per vervoerstonmijl een schone vervoersmodaliteit, maar kan veel schoner worden, stelt NMT. “Met toepassing van schone technologie wordt een belangrijk maatschappelijk doel gediend: een lagere milieubelasting. Niet alleen langs de Nederlandse delta en kust, maar ook wereldwijd middels export.”

De SDS is bedoeld om de introductie van vernieuwende duurzame technologieën in de scheepsnieuwbouw en -ombouw mogelijk te maken. Het gaat om technologieën die bedoeld zijn voor de structurele verlaging van CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies aan boord. De subsidie kan worden gebruikt voor verschillende scheepstypen voor op zee en binnenwateren. Andere oplossingen die bijdragen aan de duurzame inzet van een schip gedurende zijn levensduur, vallen eveneens onder de regeling.

 




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.