Game changer Baltic

De R2 Carrier mv Baltic is de opvolger van de succesvolle M2 Runner. De verantwoordelijke combinatie Hartman Marine/Global Seatrade staat in de markt van zware en volumineuze ladingen bekend om zijn innovatieve schepen.

De schepen worden door Hartman Marine ontworpen, op basis van eigen ervaring en visie. Volgens Global Seatrade zijn het, als het gaat om hun mogelijkheden, echte game changers. Zo wordt met de R2 Carrier weer een verrassend concept toegevoegd aan de vloot van Global Seatrade.

De Baltic is een schip dat zich op diverse manieren onderscheidt van zijn voorgangers. Belangrijkste veranderingen zijn de toevoeging van een roro-ramp en de verplaatsing van de accommodatie; van achter naar voren.

 

Roro-ramp

De R2 Carrier is een roro-schip van 3.500 ton (dwt) en dat maakt het schip uniek in het transport van zware en volumineuze lading. De R2 Carrier is gebaseerd op het inmiddels bewezen concept van de Hartman M2 Runner en deelt hiermee veel van de specificaties: een uniek aantal vierkante meters, een open top-notatie en IMO-klasse 1, waarvoor het ruim deels met een sprinklerinstallatie is uitgerust.
Met de heavy cargo roro-ramp kan het schip zware lading veilig en snel aan boord brengen. De open top-notatie geeft het schip de mogelijkheid om met open luiken te varen. Waardoor er geen hoogtebeperkingen is voor de lading.

Global Seatrade zet zijn schepen wereldwijd in om zware en volumineuze projectladingen te vervoeren. Zo worden er veel windmolens vervoerd, maar ook locomotieven, explosieven, jachten, walkranen en offshore-onderdelen en -haspels.

 

Zware lading

Met de Baltic wordt het specialisme van deze zwareladingmarkt dus uitgebreid met heavy cargo-roro, waarmee vooral de Europese markt bediend zal worden. De schepen van Global Seatrade
worden bevracht door Ocean 7 Projects.

De eerste R2 Carrier wordt deze maand opgeleverd. Begin maart arriveerde het schip uit Polen in de haven van Urk. De Baltic is afgebouwd door Hartman Marine Shipbuilding in Urk. Zij installeren met de diverse onderaannemers de motoren, hutten en alle elektronica aan boord van het casco.
Inmiddels is in Polen gestart met de bouw van het tweede schip van dit type.

tekst: Evert Bruinekool
foto: Global Seatrade




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.