Chemgas neemt met Aurora tweede Triple A-schip in de vaart

Chemgas Barging heeft zijn tweede Triple-A LPG-tanker in gebruik genomen. De Aurora werd vrijdag 5 oktober gedoopt in het Luxemburgse Remich, gelegen aan de Moezel. De doop werd verricht door Ruth Hillmann. Zij is de echtgenote van Axel Hillmann, die werkt bij Chemgas’ klant STASCO uit Hamburg.

Het ontwerp van de tankers is nieuw. Chemgas gebruikt de term ‘Triple A-klasse’ omdat het er drie zijn, de namen allemaal met een A beginnen en ze op alle vlakken van de modernste technieken zijn voorzien.

Na de eind juni in de vaart gekomen Alize is nu de beurt aan de Aurora. Rond de jaarwisseling volgt nog de Autan.

 

Flextunnel

De schepen zijn 110 meter lang en 11,40 meter breed en hebben een tankinhoud van 2.800 m3. Ze zijn uitgerust met een intrekbare flextunnel van Van der Velden.

De casco’s zijn in Kladovo aan de Donau gebouwd, door Gebr. De Jonge Shipbuilding Services. Voor de afbouw is TeamCo Shipyard in Heusden verantwoordelijk.

“De Alize bevalt prima. Ik hoor louter positieve verhalen van de bemanning”, vertelt commercieel directeur Etienne Wesselman. “Het is een snel schip, is stil en manoeuvreert goed volgens de kapiteins. Ze zijn ook blij met de laatste stand van techniek aan boord; dat werkt prettig.”

 

Details

De Aurora is identiek. “En toch zijn er een paar kleine dingetjes net even anders”, zegt Etiënne Wesselman. “Dan heb je het echt over details. Een extra kastje in de keuken bijvoorbeeld. Hier is dat meteen gedaan; bij het eerste schip plaatsen we ook nog zo’n kastje – als de Alize voor de eerste keer naar de werf gaat.”

“Als je in serie bouwt, heb je bij het eerste schip – hoe goed je alles ook voorbereidt – toch wat puzzelwerk bij de uitvoering. Bij het tweede schip heb je het wiel al uitgevonden en gaat het allemaal wat gemakkelijker. Dat is een van de voordelen van seriebouw.”

 

Onderhoudsvriendelijk

Aandacht is er bij het ontwerp en de bouw ook geweest voor de onderhoudsvriendelijkheid van de installaties. “We hebben geprobeerd om alles zo eenvoudig mogelijk te houden.”

En goed toegankelijk”, vervolgt Etiënne Wesselman. “Op de Alize blijkt dat in de praktijk gelukkig ook zo uit te pakken.”

Met de drie nieuwe schepen realiseert Chemgas een verjonging van de vloot. Etiënne Wesselman zegt: “Ze vervangen oudere schepen en zijn door hun afmetingen én de nieuwe technieken beter inzetbaar.”

 

Stroomlijn

De in Rotterdam gevestigde rederij, opgericht in 1965 en onderdeel van de Jaegers Group uit Duisburg, beschikt momenteel over een vloot van 25 eigen binnenvaart-LPG-tankers, acht zeegaande LPG-tankers, aangevuld met enkele ingehuurde coasters.

“We zijn heel blij met deze Triple A-schepen. Ze varen ook heel mooi: als je ziet hoe ze door het water glijden…”

Etiënne Wesselman vervolgt: “We hebben dan ook extra aandacht besteed aan de stroomlijn. Dat levert brandstofbesparing op. Met een net iets kleinere motor kun je dezelfde prestaties halen als de vorige generatie schepen. Dat is ook goed voor de uitstoot. Hier kunnen we jaren mee vooruit.”

 

Conventionele voortstuwing

Waar Chemgas met de Sirocco al een binnenvaarttanker heeft die op LNG (dual fuel) vaart, viel voor deze schepen de keuze op conventionele voortstuwing: gasolie.

Wesselman legt uit: “Je moet dat per schip en vaargebied bekijken. In dit geval hebben we de ruimte die anders voor de LNG-tank nodig zou zijn geweest, nu beschikbaar voor lading.”

foto: Maritime Filming Group




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.