DC Brugge: de trots en troef van DC Dredging

DC Dredging is actief in bagger en transport met een eigen vloot onder Nederlandse vlag varende zandzuigers en beunschepen voor zand- en grindwinning op zee en binnenwateren en voor baggerwerken. Het bedrijf uit Breskens vroeg aan Scheepswerf Gebr. Kooiman of ze een bestaande drogeladingcoaster konden transformeren tot een hopperzuiger.

Dat had alles te maken met Kooimans reputatie in het bouwen van grote hoppers, sleep-/duwboten, binnenvaart- visserij- en patrouille­schepen én het realiseren van unieke projecten, zoals de RP8. Ofwel: ze zeggen nooit nee tegen een uitdaging en als het kan drijven.

DC Dredging-manager Dirk van Reijendam poetst het imago van de werf nog wat op met het verslag van zijn ervaringen: “Het blijft niet bij de intentie; ze leveren ook perfect werk. De DC Brugge is een vervanging voor onze Interballast 1 en het eerste schip dat we zelf laten bouwen. Samen met Rinus Kooiman en zijn team hebben we in de uitvoering van het schip al onze ervaring verwerkt.”

“De beoogde functies zijn op de proefvaart bewezen. We gaan met de DC Brugge 24/7 in bedrijf voor de kust, in het vaarwater van de Hoofdplaat of ergens lossen aan de wal. Met de twee beunen kunnen we op aanvraag ook verschillende korrelgroottes leveren. De jongens aan boord weten dat onderwater te vinden. Het schip is onze trots en troef in de branche.”

Koppen bij elkaar

Rinus Kooiman, ontwerper-/tekenaar Peter Vrolijk en hun team staken de koppen bij elkaar en maakten een ontwerp waar DC Dredging ‘mee in zee kon’. Martien Beeke stond hierbij als project­leider aan dek. “Ho, ho”, meldt hij meteen als we hem interviewen, “met een hele­boel andere collega’s hebben we het voor elkaar gekregen!”

Wat kwam daarbij kijken? “Het schip is met een 3D-scan ingemeten. Hierna zijn we gaan reke­nen en tekenen. Met deze gegevens konden we de nieuwe beunwanden en het dekhuis hier in de loods bouwen. Toen het schip voor de kant kwam, zijn het oude dekhuis, de luiken en de coaming eraf gehaald. De machinekamer met de ABC-hoofdmotor is intact gebleven, evenals de andere equipment.”

“Het nieuwe dekhuis hebben we zo ver mogelijk geïnstalleerd en betimmerd naar buiten gereden, op hellingwagens geplaatst en is vanaf de waterlijn door een bok opgepakt om aan dek te worden getakeld. Altijd spannend zoiets. Wanneer je ziet dat het past, weet je dat iedereen zijn werk goed gedaan heeft. Medewerkers van DC Dredging hielden een oogje in het zeil en Rinus Kooiman is nooit ver weg tijdens zo’n project.”

Tijdens de ombouw van een bestaand schip komt altijd wel iets naar voren dat ter plaatse moet worden opgelost. Beeke: “Wanneer de tekening over zoiets zwijgt, heb je daar met het team een werkbespreking over. Dat houdt de uitdaging en spanning overeind. Natuurlijk zit de opdrachtgever met al zijn ervaring daar ook bij. De nadruk ligt daarbij altijd op duurzaam en 100 procent functie.”

Wanneer we de bemanning aan boord vragen of ze het een goed schip vinden, krijgen we een Cruyffiaans antwoord: “Je moet het eerst zien om het te weten.”

Zuigpijp

De DC Brugge is 90 meter lang, 15 meter breed en heeft een holte van 8,20 meter. De beun is 2.450 kuub groot, onderin zijn er draingoten om het water af te voeren. Aan dek imponeert de DC Brugge met een over de coaming rijdende kraan, die het zand via een trechter en 30 meter lange, op het voordek gefundeerde transportband aan de wal brengt.

De zuigpijp met zijn hydraulische bokken en sleepkop over stuurboord zijn van een kingsize kaliber. Ook de waterkanonnen om het zand los te spuiten om in beunschepen te pompen zijn voor de brandweer jaloersmakend.

We duiken de voormachine­kamer in, hier – anders dan gebruikelijk – het hart van het schip. Hier gebeurt het, een 700 kW Mitsubishi staat voor de zandpomp met 600 mm zuigbuis. De machinerie heeft overwegend het Mitsubishi-label. De jet-pomp is van gelijk kaliber.

In totaal tellen we zes in aluminium verpakte uitlaatleidingen in concurrentie met de spierwitte conservering van Keruma. Aan de elektrische installatie en PLC-besturing van het schip hangt het label van Kooiman ScheepsElectro (KSE).

Natuurlijk heeft dit schip ledverlichting en powermanagement van El-Tec Elektrotechnologie, de firma onder de Kooiman-paraplu die het schip technisch laat functio­neren. Veiligheid all around geeft de sfeer van ‘hier gebeurt wat’. Een fabriek aan techniek!

 

Indrukwekkend

We lopen over de oude ruimvloer en langs de laadbeun naar het achterschip in het besef dat de lading een hoog soortelijk gewicht heeft en derhalve veel werk- en loopruimte in het schip overlaat. We klimmen (schoenen uit) nog even naar de brug over roestvaststalen treden voorzien van antislip­rubber en slingervaste handrail.

De timmermanswerkplaats van Kooiman heeft zich in dit dekhuis opnieuw onderscheiden. We zien een panoramabrug vol apparatuur waar we maar de helft van begrijpen. Niettemin is het allemaal nodig om te functioneren.

De DC Brugge is een indrukwekkend schip – volop in bedrijf nóg mooier!

tekst en foto’s: Johan de Witte




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.