De VistaStar straalt één en al vakantie uit

De 135 meter lange VistaStar is bij Den Breejen Shipyard gebouwd. De opdrachtgever is PCE uit Hamburg. Deze riviercruiser is langjarig gecharterd door 1AVista Reisen uit Keulen. De Zwitserse River Advice Group had het bouwopzicht en zal het schip na oplevering managen, zowel technisch als het hotelbedrijf. Willemsen Scheepsbetimmering realiseerde comfort; ontwerpster Liane van Leeuwen bracht de finishing touch aan, waarmee deze beauty voor de 203 passagiers een echte Star is!

De bedrijvigheid rond dokken, refits en nieuwbouw in de Hardinxveldse haven vangt altijd aandacht van de maritiem geïnteresseerde passant. Gedurende het zomerseizoen bepaalt de passagiersvaart niet langer het beeld van de haven. Niettemin legt een cruiser in aanbouw in de bedrijfshal het accent op de activiteiten van de werf.

Even later staan we voor de balie in het moderne, uitgebreide pand van Den Breejen Shipyard en melden dat we een afspraak hebben met directeur Ilona Kamsteeg-den Breejen. Intussen herinneren we ons dat grootvader Jacob den Breejen met zijn twee zoons in 1948 deze scheepwerf stichtte. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer. Als het dan volgens Ilona over bouwnummer 3552 gaat waarvoor we komen interviewen, dringt het door dat hier al het een en ander van stapel is gelopen.

Welke formule heeft Den Breejen om als één van de weinige Nederlandse werven zelf casco’s te bouwen en compleet te leveren?
“Ingeval je faciliteiten hebt, een grote plasmasnijder, moderne apparatuur en een ruime hal met kades, kan een Nederlandse scheepwerf snel en efficiënt bouwen voor een marktconforme prijs. Met de juiste medewerkers kom je tot een hoge standaard.”

Heeft u de juiste mensen?
“Als u straks aan boord naar kwaliteit en duurzaamheid kijkt, heeft u het antwoord. We zijn trots op het product dat we met elkaar maken. Het is mooi om te zien dat zowel medewerkers als klanten enthousiast zijn. Naast dat we een nieuwbouwwerf zijn, verzorgen we jaarlijks onderhoud aan ruim 200 schepen, waaronder ferry’s en passagiersschepen. We bouwen en repareren veel voor terugkerende partijen.”

Is dit de eerste cruiser voor PCE Fondsmanagement?
‘Het is inderdaad voor deze opdrachtgever het eerste schip, voor beide partijen tot volle tevredenheid. Voor Avalon Waterways bouwen we inmiddels aan nummer 18, de Avalon Envision, waarvan de oplevering eind dit jaar gepland staat, en in de loods werken we op volle kracht aan het casco voor een opdracht van Dunav Tours Cruises uit Bulgarije.”

Hoe ziet u de toekomst?
“Dat blijft een lastige. Natuurlijk gaan we uit van voorspoed. We leven technisch in een heel interessante tijd. De fases waarin we zitten zijn de ‘haltes’ in een snelle ontwikkeling, we kunnen daarin mee en dat geeft ons vertrouwen. Hoewel een goede orderportefeuille geen vanzelfsprekendheid is, mogen we er wel op rekenen dat Den Breejen haar bijdrage zal blijven leveren aan de florerende riviercruisemarkt.”

Zonnepanelen

De voortstuwing van de VistaStar bestaat uit twee maal C32 Caterpillars 746 kW met contraroterende roerpropellers van Veth Propulsion. Voor het klimaat en sanitair was Bremann Shipping verantwoordelijk. Door Seko Scheepselektrotechniek functioneert de VistaStar technisch.

Zonnebaden voor de stuurhut is not done; het dek ligt hier vol met milieuvriendelijke zonnepanelen die hun bijdrage aan het boordnet leveren. Alpha Design Stoffering zorgde voor sfeer op het resterende gedeelte, waar wél volop ligstoelen voor zonaanbidders staan.

We gaan aan boord… De entree voelt als vakantie, het is er ruimtelijk, strak modern, de hoteldesk over stuurboord, de reisleiding aan bakboord, voor een enorm groot raam. Wat je noemt kijk op de wereld! Willemsen verrast opnieuw met uitvoering en gebruik van nieuw materiaal langs wand en vloer. Liane van Leeuwen speelt hier met kleur, design en verlichting. Schitterend!

Onderscheiden is altijd een thema in deze branche. Het ontwerp van een riviercruiser moet doordacht zijn, niettemin is er altijd spanning tussen ontwerp en praktijk. Mooi is niet altijd praktisch, het moet een combinatie zijn. Architect en bouwer slagen er in om een mooi design te combineren met praktijk.

Inmiddels op het achterschip gearriveerd staan we aan de rand van de wellness-/partyruimte. De bodem van het 40 kuub grote zwembad kan hydraulisch omhoog op dekniveau. In combinatie met een fitness, bar, lounge­fauteuils en panoramisch zicht, is dit de ‘Carribean Beach’-beleving aan boord, een plek om te genieten!

 

Haven

Nog even heel iets anders, Den Breejen Shipyard heeft overeenstemming met de gemeente Hardinxveld om het grootste deel van de gemeentehaven te kopen en te ontwikkelen. Het komt ten goede aan de capaciteit en faciliteit van reparatie en nieuwbouw.

De kades worden verlengd en uitgebreid en er zal ook worden gezorgd voor meer diepgang, zodat grotere schepen, voor de wal kunnen. Met name de kleine zeevaart. Den Breejen zet er nog een tandje bij en vergroot hiermee haar toekomstbestendigheid.

tekst: Johan de Witte
illustraties: Den Breejen Shipyard




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.