Feniks staat voor schoon vervoer over water

De Merlin Group uit Arkel, Harlingen Overslag en Veembedrijf (HOV) en Prolog uit Zwijndrecht spannen zich gezamenlijk in om met de dieselelektrisch geïnstalleerde Feniks het containertransport tussen de zeehavens en Noord-Nederland zo groen mogelijk te maken.

Concordia-Damen Shipbuilding liet het 110 x 11,45 meter grote Feniks-casco in China bouwen. Als innovatieve specialist in piping & welding is CCM3 de leverancier van het schip. Het bedrijf tekent eveneens voor afbouw.

 

Inhoud

CCM3 werkt vanuit het Concordia-pand aan de Werkendamse Biesboschhaven. We vragen directeur Ceylan Düzdüsen waar CCM3 voor staat: “Bij ons gaat het om de ‘inhoud’. Dat zit in het karakter van ons bedrijf en we vinden dat voor een schip ook belangrijk. Daarom hebben we ‘Cubieke Centimeter’ als naam gekozen”, antwoordt hij met licht maar onmiskenbaar Dordts accent.

“Vanaf onze start in 2016 hebben we ons gelijk gespecialiseerd in afbouw van hybride installaties. We hebben daartoe een klantgericht en service gemotiveerd team.”

Ceylan Düzdüsen klinkt niet als op het water geboren, niettemin kent hij de scheepvaart en hij vindt dat je als afbouwteam de dingen moet maken en afleveren alsof ze voor jezelf zijn.

 

De Merlin Group

In de Merlin Group varen zeven schepen met verschillende disciplines. Jan Kleine staat aan het roer van de firma en transporteert reeds drie jaar containers op Noord-Nederland. Samen met HOV en Prolog is er een samenwerking die voor de Feniks resulteerde in een langjarig contract.

Tot dusver werd erop gefocust om door de vaarprogramma’s zo min mogelijk emissie uit te stoten, maar klanten verlangen schoon transport. Voor de Merlingroup.nl, die diverse compagnons telt, is dit precies de prikkel om in schone technologie te investeren.

Zoals bekend is het brandstofverbruik per container over water al relatief gering, maar je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

Wanneer ms Feniks tijdens de proefvaart met 150 liter verbruik 700 meter per uur meer gang in het naastliggende, ‘als duwbak functionerende’, zusterschip duwt dan het zusterschip andersom, staat de stuurhut bol van trots en voldoening.

Exact dezelfde schepen, evenveel diepgang, alle twee 150 liter verbruik en als totale vervoerde hoeveelheid 5.600 ton.

 

Power on demand

Hoe dat kan, legt Gertjan de Gelder van Koedood uit: “Het verschil is dat de Feniks een uitgekiende Mitsubishi dieselelektrische aandrijving heeft. Hiervoor hebben we samen met Hybrid Ship Propulsion nieuwe software geschreven.”

“In feite is elke generator in vieren gedeeld: 1.150 omwentelingen = 25 procent, 1.450 omwentelingen = 50 procent, 1.600 omwentelingen = 75 procent en 1.800 omwentelingen = 100 procent met 600 kW vermogen. Het systeem zoekt overeenkomstig de energievraag het meest brandstofzuinige gebied van de motor. De praktijk bewijst dat het brandstofverbruik met dit systeem niet boven de 200 gr/kW/u komt.”

“De brandstofverbruikscurve van een generator zonder deze software vertoont een grillig patroon, dat afhankelijk van de energievraag naar de 330 gr/kW/u wijst. Mét  software is dat een vrijwel gelijkmatige curve.”

“Een half jaar hebben we een generator met de nieuwe software op de proefstand gehad, waarvan we de juiste mechanische belasting hebben bepaald. We zijn erg blij dat onze berekeningen zo’n 20 procent brandstofbesparing opleveren vergeleken met een systeem zonder deze software én dat de praktijk dat ook bewijst.” Aldus Gertjan de Gelder.

 

Elektromotoren

In de stuurhut is er een V-toets voor varen en een M-toets voor manoeuvreren. De generators voor en achter zijn beide 600 kW Mitsubishi type S6R. Ze bedienen elke energievraag, inclusief de 550 kW sterke kopschroef evenals het boordnet.

Twee elektromotoren brengen de schroefas in beweging: één van 385 kW en één van 640 kW. De manoeuvreerstand bundelt deze energie voor 100 procent belasting, indien nodig. Tijdens de normale vaart draait de generator in het voorschip van 06.00 tot 18.00 uur, gedurende de nacht neemt de machinekamergenerator het over, vanzelfsprekend computergestuurd! Oechies Elektrotechniek tekent mede voor de ontwikkeling en installeerde de Feniks.

“In containertransport zijn al grote partijen bezig met accu-energie voor voortstuwing”, weet Jan Kleine. “Ondanks deze hybride installatie in de Feniks zijn we ervan uitgegaan dat voor bepaalde trajecten accu-energie de toekomst is.”

 

Ontwikkeling naar emissievrij varen

“De transitie zal afhangen van de structurele beschikbaarheid van deze energievorm in havens. Voordat dit substantiële vormen aanneemt, moeten nog wat hobbels genomen worden. Niettemin zien we dit hybride systeem als een ‘halte’ in de ontwikkeling naar emissievrij varen. Diesel of energie uit een accu… Het blijven dezelfde kiloWatts. De Feniks is er klaar voor!”

tekst en foto: Johan de Witte




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.