Hoekman Shipbuilding bouwt bunkerschip Mobi voor Oliehandel Klaas de Boer

Hoekman Shipbuilding op Urk bouwde voor plaatsgenoot Oliehandel Klaas de Boer BV de gloednieuwe bunkerboot Mobi. Het 35 meter lange bevoorradingsschip gaat varen in de haven van Amsterdam als vervanger van de huidige Mobi.

De 264-tonner gaat varen met smeerolie en cilinderolie voor zeeschepen. Daarvoor is het schip uitgerust met maar liefst zestien ladingtanks. “Dit om zo veel mogelijk soorten olie van zo veel mogelijk aanbieders mee te kunnen nemen”, vertelt directeur Klaas Albert Hoekman van Hoekman Shipbuilding. “Het was in eerste instantie de bedoeling dat er twaalf tanks in het ruim zouden komen, maar vanwege de grote variatie in met name smeeroliën koos Oliehandel Klaas de Boer er gedurende de planvorming voor om het aantal uit te breiden tot zestien.”

Samenwerking
De samenwerking tussen Hoekman Shipbuilding en Oliehandel Klaas de Boer dateert al van meer dan tien jaar geleden. Zo bouwde de Urker scheepsbouwer in 2003 olie-opslagponton Piet Dekker voor de oliehandel en leverde Hoekman een jaar later de nieuwe olieboot Jacqueline af. Ook voert Hoekman regelmatig onderhoud en reparaties uit voor Oliehandel Klaas de Boer.
“De order voor de Mobi was echter uiteraard geen vanzelfsprekendheid”, weet Hoekman. “Hiervoor hebben wij een concurrerende offerte neergelegd. Mede op basis van goede ervaringen uit het verleden kwam de samenwerking voor dit nieuwbouwproject tot stand.”

Ontwerp
Het ontwerp van de Mobi is een afgeleide van dat van de Jacqueline. Toch spreekt Hoekman van “eigenlijk een heel nieuw ontwerp”.
Zo komt het onderwater-achterschip geheel vers van de tekentafel. Deze lijn is ontwikkeld voor optimale aanstroming van water naar de schroef.
Het idee van dit ontwerp komt van Oliehandel Klaas de Boer en Hoekman en is uitgewerkt door het Poolse tekenbureau dat ook al het ontwerp van de Jacqueline maakte.

Casco
Voor de bouw van het casco koos Hoekman Shipbuilding voor samenwerking met Pattje Waterhuizen. De keuze viel op een Nederlandse werf omdat opdrachtgever Oliehandel Klaas de Boer opteerde voor bouw in Nederland.
“Pattje bood een prima prijs-kwaliteitverhouding, concurrerend met werven in het buitenland, zeker als je de kosten van zaken als controle en transport van het casco naar Nederland meeweegt”, licht Hoekman toe. “Wij doen geregeld zaken met cascobouwers in Polen en Tsjechië, maar zoeken het niet zo snel in China.”

Afbouw
Na de tewaterlating op 15 april werd het casco gelijk overgebracht naar Urk, waar het voor de kade in negen weken werd afgebouwd. Deze snelle afbouw was mogelijk doordat al tijdens de cascobouw werd gewerkt aan het dek- en leidingwerk.
Eenmaal op Urk verzorgde Hoekman zelf de boegschroef- en machinekamerinbouw met onder meer een 431 pk sterke John Deere 6135AFM hoofdmotor, Twindisc- tandwielkast en Van Voorden-schroef.
De Mobi is het eerste schip waarop de gloednieuwe Veth Compact Grid 600 boegschroef in bedrijf komt. Deze eenvoudige maar robuuste boegschroef met 360 graden besturing behaalt optimaal rendement door plaatsing van de schroef onder een hoek van 17 graden. Hierdoor behaalt de schroef maximale stuwkracht bij minimale diepgang. Bovendien is deze boegschroef als noodvoortstuwing te gebruiken. Ook is het schip uitgerust met een 250 kW Konutherm thermische ketel voor ladingverwarming.
De elektrische installatie werd verzorgd door Elektro Service Urk en voor de betimmering deed Hoekman zaken met L. Post & Zonen, eveneens op Urk. Hoekman: “Wij kiezen graag voor samenwerking met Urker bedrijven. We kennen deze mensen goed en onderhouden prima relaties met hen. Bovendien doen wij graag ons best om de lokale werkgelegenheid te stimuleren.

Toekomst
Nadat op maandag 17 juni de technische proefvaart onder auspiciën van klassebureau Germanischer Lloyd probleemloos verliep, vond de overdracht plaats op dinsdag 18 juni”.
Met de nieuwe Mobi wil Oliehandel Klaas de Boer klaar zijn voor de toekomst. Zo is het schip dubbelwandig, hoewel dit voor een bunkerboot niet verplicht is. Ook voldoet het schip aan alle nieuwste vereisten op het gebied van tankmetingen en tankalarmering, zoals omschreven in het ADN 2013.

Hoekman Shipbuilding
Hoekman Shipbuilding werkt inmiddels aan een volgend nieuwbouwproject. Het betreft een sleepboot voor Baggerbedrijf De Boer uit Sliedrecht, waarvoor het casco momenteel in aanbouw is bij Bodewes in Harlingen. De oplevering van dit schip staat eind oktober gepland.
“Wij mogen ons gelukkig prijzen met twee nieuwbouwprojecten in deze economisch toch lastige tijd”, zegt Hoekman.
Ook verzorgt het bedrijf regelmatig machine- en boegschroefkamerinbouw voor eigen klanten of in opdracht van andere werven. Verder verzorgt Hoekman regelmatig het uitlijnen en funderen van voorstuwingsinstallaties.
Ook is Hoekman – van oorsprong veelvuldig werkzaam in de visserij – een van de partners van stichting Masterplan Duurzame Visserij die zich bezighoudt met de ontwikkeling van een nieuw type duurzaam en rendabel visserijschip.
Hoekman: “Wij zijn altijd op zoek naar samenwerking met partijen om tot de meest duurzame en economische oplossing voor de klant te komen.”

(Jan Johan ten Have)




GEEF JE MENING

Wilt u liever reageren zonder registreren?
- Voer uw commentaar in
- Vul uw naam en e-mailadres in
- Vink "Ik reageer liever als gast" aan
- Druk op de pijl om de reactie te plaatsen.